تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

انتقاد از تعطیلات زیاد در ایران
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «تعطیلات ایرانی» به موضوع تعطیلات در ایران پرداخته است. به‌نوشته این روزنامه، ایران یکی از معدود کشور‌های جهان است که تعطیلات زیادی در تقویم خود دارد.

سرمقاله‌نویس اعتماد‌ملی با انتقاد تلویحی از کثرت تعطیلی‌ها در این کشور، خطاب به دولت‌مردان جمهوری اسلامی می‌نویسد: «با کدام معیاری علا‌وه بر تعطیلا‌ت سنتی، ناگاه کشور را به تعطیلی ناگهانی فروبرده و خسارات ناشی از عدم برنامه‌ریزی آن را چه کسانی باید پرداخت نمایند؟»

در بخش دیگری از سرمقاله اعتماد‌ملی در مورد وضعیت رانندگی و تلفات جاده‌ای در راه‌های ایران، آمده است: «ایرانیان در میان بدترین رانندگان جهان قرار دارند. در این میان مللی هستند که از ما بدتر هستند. اما ما هم در این میان بسیار خطاکاریم. ما جزو مللی هستیم که در تخلف در زمان رانندگی به گنهکاران مدد می‌رسانیم. در سر پیچ‌ها و جاده‌ها به هم اطلا‌ع می‌دهیم که پلیس جلوتر ایستاده است، مبادا در این قسمت تخلف نمایید!»

این روزنامه در بخش پایانی سرمقاله خود با اشاره به ترافیک کم‌نظیر تعطیلات اخیر که بنابرگزارش‌ها به بیش از 60 کیلومتر می‌رسید، از مسئولان ایران می‌خواهد: «با توجه به سابقه مدیریت بحران در ایران، انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول از خود قدرت و توانایی بیشتری نشان دهند.»

ابراز نگرانی از بی‌توجهی به دیدگاه‌های آیت‌لله خمینی
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «هدایت مستمر امام و غفلت‌های ما» به بازخوانی برخی از دیدگاه‌های آیت‌الله خمینی درباره جوانان پرداخته است.

سرمقاله‌نویس کیهان با ابراز نگرانی از غفلت برخی مسئولان جمهوری اسلامی در مورد توصیه‌های آقای خمینی به جوانان و توانمندی‌های آنان، می‌نویسد: «یکی از ضروریات جامعه امروز ما آن است که مردم و مسئولان تلاش نمایند تا اندیشه و آرمان‌های امام خمینی(ره) در کشور تداوم یافته و به نمونه‌های عینی و الگوهایی که دست یافتنی بوده و قابلیت پیاده سازی در سطح تجربی جامعه را دارا باشند، تبدل شوند.»

این روزنامه در ادامه از تمام نهاد‌های فرهنگی و آموزشی ایران می‌پرسد که چرا اندیشه‌های عرفانی، سیاسی و فلسفی آقای خمینی تئوریزه نکرده و به جوانان منتقل نکرده‌اند؟

نقش مجلس هشتم در کنترل گرانی‌ها
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «گرانی‌های تازه و وظیفه مجلس هشتم» به ناکارآمدی دولت نهم در کنترل گرانی‌ها در سه سال اخیر پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه ضمن بازخوانی کلان برخی مشکلات اقتصادی مردم ایران و ناکارآمدی دولت محمود احمدی‌نژاد در حل و فصل این مشکلات می‌نویسد: «دولت از نفس افتاده و بی‌رمق این روزها، نه دیگر می‌تواند تقصیرها را به گردن دولت‌های قبل، جو روانی حاصل از اقدامات رسانه‌ها، تبلیغات کاذب و یک کلاغ - چهل کلاغ بیندازد و نه دیگر وعده‌های پرطمطراق خود مبنی بر توزیع عادلانه ثروت، تک رقمی کردن نرخ تورم و بهبود وضع معیشتی مردم و ... را می‌تواند تکرار کند.»

در بخش دیگری از سرمقاله مردم‌سالاری در خصوص چاره‌اندیشی برای حل و فصل مشکلات گرانی در ایران، آمده است: «اینجاست که مجلس هشتم می‌تواند نقشی تاریخی را به عهده بگیرد و با اعمال قانون و به فعلیت درآوردن وظیفه نظارتی خویش لااقل کمی از آثار این وضعیت بکاهند و از ویرانی بیشتر و شدیدتر اقتصاد کشور جلوگیری کنند.»

استقبال از سیاست آزادسازی بنزین
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «آزادسازی بنزین تصمیمی درست» به تصمیم اخیر دولت ایران در آزادسازی بنزین پرداخته است.

این روزنامه با استقبال از تصمیم دولت محمود احمدی‌نژاد در اتخاذ سیاست‌های جدید در مورد عرضه بنزین در کشور می‌نویسد که دولت آقای هاشمی رفسنجانی و خاتمی نتوانستند چنین تصمیماتی را اتخاذ کند.

به‌نوشته این روزنامه، در 10 سال گذشته ایران بیش از 54 میلیارد لیتر بنزین وارد کرده که با احتساب متوسط قیمتی 300 تومان به ازای هر لیتر، در تمام این سال‌ها حدود 16 میلیارد دلار برای واردات بنزین پرداخت کرده است.

در بخش دیگری از سرمقاله سرمایه آمده است: «اینک به نظر می‌رسد با اعلام نرخ آزاد بنزین برای بخش مهمی از خودروهایی که در سراسر جاده‌های ایران در تردد هستند، شرایط روحی- روانی برای آزادسازی آن در سال آینده فراهم شده است.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد:‌ « قابل دفاع‌ترین اقدام دولت احمدی‌نژاد در حوزه اقتصادی- سیاسی آزادسازی قیمت بنزین و فراهم کردن مقدمات آن است؛ کاری که توسط هر دولت با هر گرایشی قابل دفاع و شایسته احترام است.»

نظرهای خوانندگان

به اصطلاح اندیشه های امام خیلی وقت است که پیاده شده است و نتیجه اش را هم داریم می بینیم... خروج میلیون ها ایرانی از کشور و ایجاد چیز مهملی به نام جمهوری اسلامی که نه سر دارد و نه ته از نتایج آن ان-دیشه هاست...آیا کیهان چه زمانی می خواهد از این مقبره خمینی دست بردارد؟

-- بدون نام ، Jun 8, 2008 در ساعت 06:57 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)