تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش حزب حاکم ترکیه به لغو مصوبه آزادی حجاب

حزب اسلامگرای عدالت و توسعه، حزب حاکم ترکیه، امروز (جمعه) در نشستی اضطراری، تصمیم جدید دیوان عالی این کشور، را به کودتای قضایی تشبیه کرد.

دیوان عالی قضائی ترکیه روز گذشته یک اصلاحیه پیشنهادی در قانون اساسی این کشور را که می‌خواست ممنوعیت حجاب زنان در دانشگاه‌ها را بردارد، مردود اعلام کرد.

ریاست نشست روز جمعه حزب عدالت و توسعه که از ساعت ۳ و نیم به وقت محلی آغاز شده را رجب طَیب اَردوغان، نخست‌وزیر این کشور بر عهده داشت.

اردوغان دیدار خود از استانبول را رها کرده و برای این نشست به آنکارا بازگشت. وی همچنین برنامه سفر شنبه خود به سوئیس به منظور تماشای دیدار فوتبال ترکیه با پرتغال را لغو کرد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، نشست اضطراری حزب عدالت و توسعه در حالی صورت گرفت که صدها زن با حجاب در اعتراض به این تصمیم دادگاه به خیابان آمده و شعار سر دادند.

۵۰۰ زن نیز در شهر کردنشین دیاربکر در شرق ترکیه بعد از نماز جمعه به راهپیمایی پرداختند و صدها زن دیگر در استانبول با روسری‌های رنگین شعارهایی علیه رد این اصلاحیه سر دادند.

مصوبه روز پنج‌شنبه دیوان عالی ترکیه جدی‌ترین شکست برای حزب اسلامگرای عدالت و توسعه از زمان روی کار آمدن این حزب در سال ۲۰۰۲ است. ناظران معتقدند این شکست ممکن است بقای این حزب را به خطر بیندازد.

مسئله اصلاحات مربوط به حجاب، مناقشه درازمدت در مورد نقش اسلام در کشور ترکیه را جدی‌تر کرده است. ترکیه حکومتی سکولار ولی مردمی با اکثریت مسلمان دارد.


در همین رابطه:
رأی دادگاه قانون اساسی ترکیه به تداوم ممنوعیت حجاب

نظرهای خوانندگان

آن ولى در جمله آخر ماهيت واقعي نويسنده را نشان مي دهد يا اگاهي او را از يك حكومت سكولار؟

-- بدون نام ، Jun 7, 2008 در ساعت 04:30 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)