تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد اعراب از سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا

برخی از اعراب هم‌پیمان آمریکا ابراز امیدواری کرده‌اند که دولت بعدی ایالات متحده راهبردهایی را پیش بگیرد تا بتوان آنچه را آنان «آسیب‌های گروه بوش بر خاورمیانه و افزایش نفوذ ایران» نامیدند، جبران کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طاهر مصری، نخست‌وزیر پیشین اردن روز جمعه در خصوص درگیری جناح مورد حمایت غرب با اپوزیسیون مورد حمایت ایران در لبنان گفت: «سیاست دولت بوش در خاورمیانه در بسیاری جبهه‌ها شکست خورده‌است. بحران لبنان آخرین نمونه این بود که آمریکا اردوی میانه‌رو را حمایت نمی‌کند».

روزنامه عرب‌زبان الحیات نیز در سرمقاله‌ای به قلم یکی از اعضای هیئت تحریریه خود نوشت: «جنگ عراق واقعیت‌های جدیدی را بر خاورمیانه تحمیل کرده‌است. این جنگ، اسرائیل را در سرپیچی‌اش از صلح تواناتر کرده و گرایش به برتری‌خواهی را در میان سران جمهوری اسلامی تقویت نمود و به آن‌ها اجازه داد تا بر روی گسترش انقلاب ایران کار کنند.»

روزنامه الاهرام، روزنامه دولتی مصر نیز نوشت: «حمله ایالات متحده به عراق گذار آرام منطقه خاورمیانه به مردم‌سالاری را از حرکت بازایستاند و بنیادگرایان خفته مذهبی را از خواب بیدار کرده در خط مقدم جبهه مقاومت قرار داد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مقامات ارشد عرب نیز تأکید کرده‌است که راهبرد ایالات متحده «از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ به این‌سو مبهم بوده‌است. وقت آن شده تا سیاست روشنی در منطقه برقرار شود و از نفوذ ایران در عراق جلوگیری شود.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)