تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عزم ایران برای انتقال نفت خزر به جنوب

یک مقام بلند‌پایه نفتی ایران اعلام کرد که تهران قصد دارد خط لوله نفتی از دریای خزر تا خلیج‌فارس احداث کند.

به‌گزارش خبرگزاری نووستی روسیه، حسین نقره‌کار شیرازی معاون وزیرنفت ایران که با شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی مصاحبه می‌کرد، گفت: «تهران قصد دارد لوله انتقال نفتی احداث کند که دریای خزر را به خلیج فارس متصل می‌کند.»

به‌گفته این مقام نفتی این خط لوله نفت بندر نکا در شمال کشور را به بندر جاسک در جنوب متصل خواهد کرد.

وی افزود: «نفت منطقه دریای خزر از طریق این لوله به منطقه خلیج فارس و سپس به بازارهای بین‌المللی متصل خواهد شد.»

در همین حال به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای نقره‌کار شیرازی در حاشیه نمایشگاه نفت و گاز باکو، گفت: «اين خط لوله به طول هزار و ۵۵۶ کيلومتر، قادر خواهد بود روزانه يک ميليون بشکه نفت خام را منتقل کند.»

وی اضافه کرد: «اين طرح دو ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار هزينه دربر دارد و در ۴ سال قابل اجرا است.»

معاون وزير نفت ایران همچنین با اشاره به آمادگی ايران برای مشارکت در طرح‌های بخش انرژی حوزه دريای خزر از احداث ۲ پالايشگاه نفتی با ظرفيت تصفيه روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام در مناطق شمالی ايران خبر داد.

افزایش بهای نفت ظرف چند سال اخیر باعث شده است تا ایران، دومین صادر کننده نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، درامدهای فراوانی را از فروش نفت به دست آورد.

درآمد ایران در سال ۱۳۸۶ از محل فروش نفت‌خام ۷۰ میلیارد دلار اعلام شده است. پیش‌بینی می‌شود درآمد‌های نفتی ایران امسال بازهم افزایش یابد.

ظرفیت پالایشی نفت ایران محدود است و این کشورحدود ۴۰ درصد فراورده‌های اصلی نفتی خود مثل بنزین را از خارج وارد می‌کند که برای مصارف داخلی سهمیه‌بندی شده است.

ایران به عنوان چهارمین صادر کننده بزرگ نفت در جهان سال گذشته در جریان رویارویی با فشارهای آمریکا بر نظام مالی خود و در بحبوحه مناقشه هسته‌ای‌اش با کشور‌های غربی وابستگی خود را به دلار آمریکا قطع کرده است.


در همین زمینه:
احتمال کاهش تولید نفت ایران
ایران: قیمت نفت به ۲۰۰ دلار می‌رسد
احمدی‌نژاد: «قیمت فعلی نفت فریبنده است»
درآمد 70 میلیارد دلاری ایران از نفت

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)