تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حسامی: ایران‌ایر از ایمن‌ترین خطوط هوایی است

سعید حسامی مدیر‌عامل ایران‌ایر با متهم کردن اتحادیه اروپا به رفتار سیاسی در بررسی فنی هواپیماهای جمهوری اسلامی، اعلام کرد که این شرکت هواپیمایی یکی از بهترین و ایمن‌ترین خطوط هوایی دنیا است.

در اول خرداد ماه سال‌جاری روزنامه ابرار اقتصادی به نقل از سعید حسامی از تصمیم اتحادیه اروپا برای قطع تمام پرواز‌های این شرکت به اروپا خبر داده بود.

با گذشته تقریبا دو هفته از اعلام این خبر، آقای حسامی امروز در گفتگو با روزنامه ایران با رد هرگونه اشکال فنی هواپیماهای جمهوری اسلامی گفت: «به‌رغم افزایش تعداد بازرسی‌ها و حساسیت بیش از حد بازرسان، تاکنون آنها حتی یک ایراد و نقص فنی در این بازرسی‌ها کشف» نشده است.

وی افرود: «از نظر آمار سوانح هوایی، ایران‌ایر جزو ایمن‌ترین ایرلاین‌های دنیا است. حتی در مقایسه با برخی ایرلاین‌های بزرگ دنیا، هما از ایمنی بیشتری برخوردار است.»

این در حالی است که در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری علی عابدزاده مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان از خارج شدن ۳۰درصد هواپیماهای این شرکت به‌علت نقص فنی از خطوط هوایی ایران خبر داده بود.

با این حال آقای حسامی با متهم کردن کمیته ایمنی اتحـادیه اروپا SAFA به اقدام سیاس در بررسی فنی پرواز هواپیماهای جمهوری اسلامی می‌گوید: «بیش از ۳ دهه است که هواپیماهای هما به اروپا پرواز می‌کنند و دراین مدت هیچ گزارشی مبنی براین که هواپیماهای ایرانی مشکلی درآسمان وفرودگاه‌های آنان به وجود آورده‌اند، منتشر نشده است.»

ایران از سال ۱۳۵۷ تحت تحریم‌های شدید، نمی‌تواند هواپیماهایی را که بیش از ۱۰درصد قطعات آن را آمریکا تولید کرده است خریداری نماید.

آقای حسامی پیشتر به روزنامه ابرار اقتصادی گفته بود: ‌«اتحادیه اروپا تصمیم خود را گرفته است و به سرعت تلاش می‌کند تا زمینه را برای قطع پروازها فراهم کند.»

براساس آمار‌های رسمی هم اکنون عمر هواپیماهای ایران بیش از ۲۰سال است و در این صنعت تنها ۱۵ شرکت دولتی و خصوصی با بیش از ۱۲۰ هواپیما فعالیت می‌کنند.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) نیز که یکی از مهم‌ترین خطوط هوایی ایران است در سال ۱۳۸۴ در حدود ۴۴۰ میلیارد ریال ضرر مالی داشته است.

این رقم به گفته آقای حسامی در سال ۱۳۸۵ به ۲۳۰ میلیارد ریال کاهش یافته است. وی همچین پیش‌بینی می‌کند که در سال ۱۳۸۶ نیز تراز مالی این شرکت منفی باشد.

براساس قوانین تحریم هوایی از سوی آمریکا، در صورتی که کشوری اقدام به فروش قطعات هواپیماهای مسافربری به کشور‌های تحریم شده نماید، کشور صادر کننده نیز به لیست تحریم هواپیما اضافه خواهد شد.


در همین رابطه:
ممنوعیت پرواز ایران ایر در آسمان اروپا
خروج ۳۰درصد هواپیماهای شرکت آسمان از پرواز
ایران 100 فروند هواپیما از روسیه می‌خرد
محاکمه فروشنده قطعات هواپیما به ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)