تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

کارشکنی در اجرای برنامه 99 ساله مسکن
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «آیا طرح 99 ساله مسکن می‌خواهد عقیم بماند؟» به موضوع بحران گرانی مسکن در ایران پرداخته است.

به‌نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، کنترل قیمت مسکن هم‌اکنون از اختیار دولت نهم خارج شده و در دست سازندگان عمده مسکن قرار گرفته است.

مردم‌سالاری در ادامه با اشاره به امتناع برخی از بانک‌ها در اعطای وام به متقاضیان دریافت زمین‌های 99ساله که از سوی دولت تایید شده است، می‌نویسد که مقامات این بانک‌ها اعلام کرده‌اند که رییس‌کل بانک مرکزی دستور توقف پرداخت وام‌های ساخت مسکن را ابلاغ کرده است.

در بخش پایانی سرمقاله روزنامه مردم‌سالاری که به قلم یکی از اعضای هیئت‌مدیره تعاونی‌های مسکن نوشته شده، خطاب به محمود احمدی‌نژاد آمده است: «با این اوصاف آیا می‌شود معضل مسکن را حل کرد؟ آیا طرح ضربتی کنترل و پایین آوردن قیمت‌ها این بود؟»


انتقاد از برگزاری «کلیشه‌ای» مراسم درگذشت آیت‌الله خمینی


روزنامه آفتاب‌یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «طرحی نو برای بیستمین سال دراندازیم» به بحث و بررسی وضعیت جمهوری اسلامی در بیستمین سال درگذشت آیت‌الله خمینی و برگزاری کلیشه‌ای مراسم درگذشت وی در خرداد ماه هرسال پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که اندیشه‌های آیت‌الله خمینی از سوی برخی جریان‌های سیاسی کشور به انحراف کشیده شده و آنان برداشت‌های نادرستی از باور‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی به جوانان ارائه می‌کنند.

آفتاب‌یزد در ادامه سرمقاله خود از برخی برداشت‌های جریان‌های محافظه‌کار و اصلاح‌طلب از اندیشه‌های آقای خمینی انتقاد کرده است.

این روزنامه همچنین در پایان سرمقاله امروز خود از برگزاری کلیشه‌ای سالگرد درگذشت آقای خمینی انتقاد و پیشنهاد کرده است که با برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌هایی به تببین اندیشه‌های آقای خمینی برای نسل جوان پرداخته شود.

تشریح تکرار تصمیمات اشتباه در اقتصاد ایران
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «چرا خطاهای اقتصادی در ایران تکرار می‌شود؟» به موضوع تکرار تجربه‌های شکست‌خورده اقتصادی در ایران پرداخته است.

به‌نوشته سرمقاله‌نویس دنیای اقتصاد، اولین عامل چنین مسئله‌ای «این است که گردش نخبگان و جابجایی‌های قدرت که در نظام‌های دموکرات امری طبیعی است، موجب گردیده تا کسانی که با سعی و خطا کوله باری از تجربه اندوختند به کناری روند و اینک کسان دیگری بر سر کار آیند که بخواهند در عرصه سیاست‌گذاری تجربه اندوزی کنند.»

دنیای اقتصاد در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به نقش درآمد‌های نفتی در اقتصاد کشور‌های مثل ایران، یاد‌آوری می‌کند: «دولتمردانی که از درآمد سرشار نفت برخوردارند، وسواس چندانی برای تک‌تک دلارهای حاصل از درآمد نفت ندارند و سخاوتمندانه در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کنند. از این‌ها مهم‌تر این واقعیت است که درآمد نفت رابطه مستقیم میان رفتار و پیامدهای رفتار را قطع کرده و عملکرد مکانیزم بازخورد در عرصه سیاست‌گذاری کلان مختل شده است.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)