تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

وساطت احمدی‌نژاد برای بازگشت علی‌کریمی به تیم ملی
روزنامه اعتماد در سرمقاله امروز خود با عنوان «به سود سیاست یا فوتبال» به بررسی میانجی‌گری سیاست‌مداران ایران در حل اختلاف اخیر میان فدراسیون فوتبال و علی کریمی پرداخته است.

سرمقاله‌نویس اعتماد با پرسش از اقدام فدراسیون فوتبال در محروم کردن علی کریمی از عضویت در تیم‌ملی ایران، می‌نویسد: «این اقدام فدراسیون فوتبال چه مفهومی داشت؟ به سود سیاست بود یا به سود فوتبال؟»

این روزنامه در ادامه و در پاسخ به این پرسش خود که چرا ایرانی‌ها در تمام حوزه‌ها آستانه تحمل کمی دارند؟ می‌‌نویسد که دولت‌سالاری نتیجه چنین رویکردی در برخورد با انتقاد‌ها است و «ورزش ما هم دولت‌سالار و متکی به دولت است چون اقتصاد آن از غول اقتصاد دولتی ارتزاق می‌کند.»

اعتماد در پایان می‌نویسد: «نظر می‌رسد به رسم حفظ ظاهر هم که شده در پاره‌ای عرصه‌ها حداقلی از بردباری در مقابل انتقادات را به نمایش بگذاریم.»

تغییر ساعت‌کار اصناف برای صرفه‌جویی در مصرف برق
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «تغییر ساعت کار اصناف و زندگی روزمره شهروندان» به بررسی اثرات کاهش ساعت کاری اصناف به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف برق پرداخته است.

این روزنامه با استقبال از هرطرحی که منجر به کاهش مصرف عمومی خدمات شود، خطاب به وزارت نیرو می‌نویسد:‌ «اگر وزارت نیرو بخواهد ساعت کاری اصناف و تجار را تغییر دهد ابتدا باید این طرح را به وزارت بازرگانی و کمیسیون‌های نظارت شهرستان‌ها ارائه دهد تا پس از طی مراحل قانونی و کارشناسی ساعات کار اصناف مختلف مشخص شود.»

سرمایه در ادامه سرمقاله خود چنین هشدار می‌دهد که در حال حاضر، برخی اصناف با زندگی روزمره مردم رابطه مستقیم دارند و در صورت تغییر ساعت کاری آن‌ها بدون کارشناسی لازم، جامعه دچار چالش خواهد شد.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در پایان با تکرار هشدار‌های خود نسبت به تغییر غیرکارشناسی ساعت کار اصنفا در ایران، می‌نویسد:‌ «ر صورت اجرای کار کارشناسی و ابلاغ آن از سوی وزارت بازرگانی اصناف همه موظف به اجرای آن هستند زیرا مقابله با کمبود برق، مشارکت همگانی را می‌طلبد.»


بررسی محتوای گزارش اخیر البرادعی


روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود تحت عنوان «پیشروی در ابعاد صفر» به بررسی محتوای گزارش اخیر البرادعی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران پرداخته است.

این روزنامه در ارزیابی اولیه خود از متن این گزارش می‌نویسد:‌ «هنگام خواندن گزارش گاه این احساس به آدمی دست می‌دهد که گویی آژانس قصد جوسازی و عملیات روانی علیه ایران را دارد تا بیان یک سلسله داده‌های واقعی و ارائه بی‌طرفانه نتیجه ارزیابی‌ها.»

کیهان در ادامه با متهم کردن آمریکا در دست داشتن تنظیم یکسویه این گزارش، می‌آورد:‌ «گزارش ژوئن به وضوح تحت فشار آمریکا نوشته شده و علت برخی بداخلاقی‌های موجود در آن هم بی‌شک همین است.»

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است که آمریکا اسنادی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در اختیار دارد و مایل نیست آن را در اختیار کارشناسان آژانس قرار دهد.

کیهان مهمترین دلیل امتناع آمریکا از انجام چنین کاری را «ترس از جعلی بودن» این اسناد ارزیابی می‌کند و می‌نویسد:‌ «درک این موضوع سخت نیست که سرویس‌های غربی به هیچ وجه مایل نیستند بعد از ماجرای سند‌سازی درباره برنامه تسلیحات کشتار جمعی عراق، بار دیگر گرفتار افتضاح اطلاعاتی شوند.»

کیهان با بررسی بند‌های دیگری از این گزارش در پایان به این نتیجه می‌رسد که « ادامه این بازی جز مکرر کردن آبرو ریزی‌های آمریکا حاصل» دیگری ندارد.

راه‌های کاهش قیمت مسکن در ایران
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «مسکن ارزان نمی‌شود» به سخنان سخنگوی دولت که گفته است دولت مسکن را ارزان خواهد کرد، واکنش نشان داده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در پاسخ به اظهارات آقای الهام با قاطعیت می‌نویسد:‌ «به طور حتم قیمت ملک هم کاهش نخواهد یافت چراکه بهای ملک از سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی نشات می‌گیرد و تحت تاثیر اتفاقات ناگهانی نزول نمی‌‌یابد. از همین روی به صورت قطعی می‌توان بیان داشت که بازگشت قیمت‌ها به حدود سال‌های قبل اتفاقی محال است.»

این روزنامه در ادامه با ابراز تردید از موفقیت برنامه‌های دولت در کاهش قیمت مسکن می‌آورد: «کاهش قیمت‌ها در شرایط کنونی اقتصادی کشور و با پذیرش تورم بیش از 20 درصدی محال به نظر می‌رسد. این شاید رویای مردان دولتی باشد ولی با اصول اقتصادی همخوانی ندارد و زمینه‌ها را برای ارزانی نیز مهیا نخواهد ساخت.»

کارگزاران در بخش دییگری از سرمقاله خود به دولت توصیه می‌کند: «با کنترل تورم و کند کردن رشد آن از افزایش کاذب قیمت مسکن جلوگیری کند و رشد آن را کندتر کند اما به هر حال برای خانه‌دار شدن افراد جامعه به‌خصوص افراد کم‌درآمد باید به عرضه زمین و حمایت از انبوه‌سازان و اعطای وام‌های کم بهره‌ روی بیارود.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «اگر دولت قصد دارد گرانی مسکن را مهار کند، باید از رشد بیش از حد تورم و نقدینگی جلوگیری کند. چنانچه دولت کنترلی بر هزینه‌های جاری نداشته باشد و نقدینگی به جامعه تزریق شود اولین محلی که تأثیر خود را از بابت رشد نقدینگی خواهد دید بازار مسکن خواهد بود.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)