تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کشته شدن ۱۴۱۴ ایرانی با اسلحه گرم در سال ۸۶

روزنامه‌های ایران به نقل از محمد‌حسن عابدی رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کردند که ۱۴۱۴ نفر در سال ۱۳۸۶ بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داده‌‌ و بیش از ۶۰ هزار نفر دیگر بر اثر مرگ غیر طبیعی از دنیا رفته‌اند.

حمل اسلحه گرم در ایران برای شهروندان این کشور ممنوع بوده و مجازات سختی در پی دارد.

براساس قوانین جمهوری اسلامی قاچاقچیان اسلحه در صورت مقاومت در برابر ماموران دولت به اعدام محکوم می‌شوند.

به‌گفته این مقام بلند‌پایه پزشکی قانونی در سال ۱۳۸۵ تعداد کشته‌شدگان با سلاح سرد نیز هزار و ۱۲۹ نفر بوده است.

روزنامه اعتماد‌ملی به نقل از آقای عابدی در شماره امروز خود (پنجشنبه) نوشت که در سال ۸۶ در پزشکی قانونی به حدود ۲ میلیون پرونده رسیدگی شده است که در این میان ۵۴۷ هزار و ۶۲۱ مورد آن مربوط به نزاع‌ها و درگیری‌ها و ۲۴۵ هزار و ۴۱۸ مورد آن مربوط به تصادفات رانندگی بوده است.

خبرگزاری فارس نیز از کنفرانس مطبوعاتی این مقام پزشکی قانونی و به نقل از وی گزارش کرد: «۶۶ هزار مرگ غیر طبیعی ناشی از تصادف، گازگرفتگی، مسمومیت، ضرب و جرح و اعتیاد در سال ۱۳۸۶ در ایران رخ داده است.»

این در حالی است که دولت در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری برای ارتقای سطح امنیتی کشور و بالاخص در نواحی مرزی افغانستان و عراق و جلوگیری از ورود اسلحه و مهمات غیرمجاز به ایران توسط قاچاقچیان، برای بررسی لایحه مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز از مجلس شورای اسلامی درخواست اولویت کرده‌است.

براساس این لایحه، وارد یا خارج کردن، ساخت، مونتاژ، نگهداری، مخفی نمودن، حمل و نقل، هرگونه معامله و تعمیر اسلحه و مهمات و مواد تحت کنترل مگر با اجازه دولت ممنوع است.

نظرهای خوانندگان

تحریک پذیری شهروندان در حال حاضر در جامعه ی عصبی شهری بسیار بالاست و خشونت در این شکل تنها یکی از شکل های رایج آن است که نیاز به تحلیل وضع اقتصادی و سایر ریشه های شکل گیری خشونت در ابعاد گوناگون آن را در جامعه ی ایرانی ضروری می کند. این که افراد با کوچک ترین درگیری ها کارد به روی هم می کشند، زنگ خطری است برای همه...

-- پارسا ، Jun 12, 2008 در ساعت 10:45 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)