رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۷

اعتراض بازماندگان آتش‌سوزی شازند به بی‌تفاوتی مسئولین

روزنامه سرمایه با انتشار گزارشی از بازماندگان آتش‌سوزی دو شرکت شیمیایی در شازند اراک - که طی آن ۲۶ نفر کشته و بیش از ۵۰ تن دیگر زخمی شدن - به نقل از آن‌ها نوشت که مسئولان باید غرامت حادثه‌دیدگان را به خانوداه‌هایشان پرداخت کند.

کارخانه‌های کیمیاگستران سپهر و کیمیاگران‌امروز که کارخانه‌های مواد پتروشیمی و شیمیایی هستند یکشنبه هفته گذشته بر اثر انفجار و آتش‌سوزی دچار سانحه شده بودند.

پیش‌تر آمار تلفات این حادثه دست‌کم ۲۱ نفر کشته و ۴۴ تن دیگر اعلام شده بود.

روزنامه سرمایه به نقل از همسر یکی از بازماندگان این حادثه با انتقاد از مراسمی که از سوی مسئولان برای بزرگداشت جان‌بابختگان برپا شده بود، می‌نویسد: «فکر می کردیم ما را دعوت کرده‌اند تا دلداری‌مان دهند، اما نه تنها دلداری وجود نداشت بلکه مسئولان می‌خواستند به ما بفهمانند که باید سکوت کنیم و موضوع را فراموش کنیم.»

وی اشاره‌‌ای به آن‌چه که مسئولان از آن‌ها خواسته‌اند نکرد.

شهرستان شازند در ۳۳ کیلیومتری شهر اراک واقع شده است. بیشتر حادثه‌دیدگان این انفجار و آتش‌سوزی ساکن این شهر کوچک بوده‌اند.

براساس این گزارش، یکی از کارگران کارخانه که جان سالم به در برده است می‌گوید: «شهرک صنعتی به آن بزرگی آیا نباید یک ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشد؟»

به گفته وی تنها سیستم ایمنی این کارخانه سه کپسول کوچک ضدحریق بوده و هیچ وسیله ایمنی برای کارگران در نظر گرفته نشده است.

مقامات این دو کارخانه در این خصوص هیچ واکنشی از خود نشان نداده‌اند.

به‌نوشته روزنامه سرمایه این کارخانه‌ها هم‌اکنون تحت مراقبت شدید نیرو‌های انتظامی قرار دارد و کسی اجازه ندارد به محل وقوع آتش‌سوزی نزدیک شود.

خواهر یکی دیگر از حادثه دید‌گاه شازند به خبرنگار سرمایه می‌گوید که برادرش در کنار مخازن بزرگ اسید و مواد شیمیایی جوشکاری می‌کرده و چند وقتی می‌شده که از نشت یکی از مخازن مواد اسیدی خبر داشته و اعلام کرده که بارها این نکته را با مسئولان و کارفرمای بخش در میان گذاشته است، اما مسئولان هر بار به آن بی‌اعتنائی کرده‌اند.

یکی از زنان هر چند هیچ یک از نزدیکانش را از دست نداده اما با گلایه می‌گوید: «باید یک روز برای از دست رفتگان عزای عمومی اعلام می‌شد اما مسئولان این کار را هم نکردند. پس لااقل به فکر کودکان و زنانی باشند که این حادثه همه زندگی‌شان را گرفت.»

استان مرکزی یکی از قطب‌های مهم صنعتی در ایران است.

در همین رابطه
۲۰ کشته و ۳۹ زخمی، در انفجار اراک

نظرهای خوانندگان

چرا اخبارناقص گزارش می دهید؟ مسولین خیلی هم تفاوت نشان داده اند. رفسنجانی بازماندگان را "خانواده های شهدا" نامیده و احمدی نژاد هم در صدد تغییرپایتخت از تهران به اراک است! نا شکری هم حدی دارد!

-- بدون نام ، May 31, 2008 در ساعت 03:34 PM

مرگ فقرا صدا ندارد.
هزاران خانواده عزادار شدند .ده ها بچه یتیم شدند . زنهای زیادی بی سرپرست شدند . تقصیر را انداختند گردن کارگر بیچاره که جزغاله شده و نیست که از خود دفاع کند. . چه کسی مقصر است و چرا سانسور خبری ؟

-- امیر ، Jun 8, 2008 در ساعت 03:34 PM