رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۷

آزادی روزنامه‌نگار افغان در ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز از آزادی علی محقق‌نسب روزنامه‌نگار افغان که سه‌ماه در ایران بازداشت بود خبر داد.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد، علی محقق نسب مدیر ماهنامه حقوق زن روز، پنجشبه گذشته (۹ خرداد سال‌جاری) پس از گذراندن ۸۶ روز در زندان وزارت اطلاعات در شهر قم به قید وثیقه آزاد شد.

این روزنامه‌نگار افغان در روز ۱۴ اسفند‌ماه سال‌ ۱۳۸۶ از سوی ماموران وزارت اطلاعات ایران بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شده بود.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز آمده است که اگرچه آزادی این روزنامه نگار باعث خشنودی است ولی باید توجه داشت، وی دو ماه در شرایطی بسیار دشوار و در سلول انفرادی زندانی بوده است.

متن کامل را بخوانید

به گفته گزارشگران بدون مرز به این روزنامه‌نگار افغان که به‌طور مشروط آزاد شده اجازه خروج از ایران داده نشده است.

علی محقق‌نسب به داشتن ارتباطات مخفیانه با سفارت‌خانه‌های خارجی متهم شده است، ولی خود وی به گزارشگران بدون مرز گفته است بازجویی‌هایی که از وی شده، همگی در ارتباط با حرفه خبرنگاری او بوده است.

بازداشت در افغانستان
علی محقق‌نسب پیش از این در سال ١٣٨۴ در افغانستان و در شهر کابل بازداشت و بیش از ۸۰ روز را در زندان به‌سر برد. این روزنامه‌نگار به‌خاطر انتشار مقالاتی در دفاع از حقوق زنان و تغییر عقیده به «کفرگویی» متهم شد، اما دادگاه وی را تبرئه و آزاد کرد.

در زمانی‌که وی در بازداشت نیرو‌های امنیتی افغانستان بود، جمعی از روشنفکران و روزنامه‌نگاران افغانستان با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به حامد کرزاری رییس‌جمهور این کشور از وی خواستند تا دستور آزادی محقق نسب را صادر کند.

در نامه آنان آمده بود: «جناب آقای کرزی! آیا یک نویسنده مطابق اصل آزادی بیان و عقیده، حق ندارد بدون ترس از پیگرد، شکنجه و زندان به بیان دیدگاه‌های علمی خود بپردازد؟ اگر هر نویسنده‌‌ای بخواهد اندیشه خود را با میزان و مقیاس مقامات مسئول بسنجد و بعد نشر کند، فکر می‌کنید چیزی از آزادی بیان و عقیده باقی بماند؟»

علی محقق‌نسب، در زمینه علوم دینی در ایران تحصیل کرده و از او به عنوان یک روحانی نام برده می‌شود.

وی نویسنده کتابی به نام جغرافیای سیاسی ولایت‌فقیه است که پس از انتشار در ایران، به بازارهای کتاب افغانستان نیز راه باز کرد.