رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۷

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

تجزیه‌ وتحلیل چرائی ریاست علی لاریجانی
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «چرا لاریجانی» به تجزیه و تحلیل چرائی انتخاب علی‌‌لاریجانی به عنوان رییس‌جدید مجلس شورای اسلامی پرداخته است.

سرمقاله‌نویس کارگزاران در بررسی اولیه خود از چرائی انتخاب لاریجانی از سوی اقلیت اصلاح‌طلب و اکثریت محافظه‌کار به عنوان رییس مجلس با اشاره به عملکرد پر انتقاد حداد‌عادل در اداره مجلس هفتم، می‌نویسد: «حداد عادل به تعبیر خود کوشیده بود مجلس را مستقل از گرایش‌های سیاسی اداره کند. اما گویا وی قربانی همین مشی مستقل شد زیرا به جای آنکه این استقلال به تقویت جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی منتج شود به شکل‌گیری مجلسی بی‌تفاوت و بی‌اثر در امور اساسی کشور منجر شد که عملا آن را در مشت دولت قرار داد.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با پیوند زدن تحولات مجلس هشتم با برخی بنیان‌های فکری در غرب می‌‌آورد: «ترجیح لاریجانی بر حداد را به تعبیری می‌توان غلبه نگاه هابزی به سیاست در مقابل دیدگاه خوشبینانه جان‌لاک دانست. حداد انسانی مودب و جنتلمن بود ولی دوران ریاست او بر مجلس نشان داد که یک انسان خوب الزاما مدیر خوبی نیست و در کنار آن کیاست و سیاست داشتن نیز شرط است؛ ویژگی‌ای که به نظر می‌رسد علی لاریجانی به‌خوبی از آن بهره برده است.»

کارگزاران در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به موقعیت بسیار خوب برادران علی لاریجانی در قوه قضائیه و شورای نگهبان می‌نویسد: «تاثیرگذاری این سه برادر در دو قوه در کنار پشتیبانی معنوی طبقه روحانیت از این خانواده پشتوانه مستحکمی برای لاریجانی‌ها در سیاست ایران خواهد بود و این می‌تواند به احیای جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی کمک کند.»

گزارش آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «دام جدید برای ایران» به بررسی گزارش اخیر محمد البرادعی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران پرداخته است.

اعتماد‌ملی با اشاره به ارائه سندی از سوی آژانس انرژی اتمی که ادعا می‌کند ایران فعالیت‌های برای رسیدن به سلاح هسته‌ای دارد، می‌نویسد:‌ «این سند از یک سو نقض گزارشی است که 16 نهاد اطلا‌عاتی آمریکا در سال گذشته منتشر کرده و اعلا‌م کردند که ایران فعالیت‌های هسته‌ای نظامی پس از سال 2003 را متوقف کرده و از سوی دیگر تلا‌ش‌های چند ساله آژانس برای اثبات عدم انحراف ایران از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را رد می‌کند.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با بررسی واکنش مقامات ایران به مفاد این گزارش، می‌‌آورد:‌ «واکنش‌های داخلی در ایران، خصوصا اعلا‌م احتمال ایجاد حد و مرز جدید برای همکاری با آژانس در صورت ادامه رفتار دو پهلوی آن از سوی رئیس موقت مجلس هشتم و نیز هشدارهای ‌هاشمی رفسنجانی نشان‌دهنده این است که ادامه رویکردهای مردان هسته‌ای وین می‌تواند روند همکاری‌های فزاینده ایران و آژانس را با اشکال مواجه کند.»

انتقاد از بی‌توجهی به آثار باستانی
روزنامه اعتماد‌ در سرمقاله امروز خود با عنوان «میراث فرهنگی ما در دست اجنبی» به موضوع حراج یکی از آثار هنری دوره هخامنشی در بریتانیا پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با روایت چگونگی پیدا شدن این اثر برجسته تاریخی و هنری در پستوی یک خانه در بریتانیا، می‌نویسد:‌ «سرگذشت این جام به قصه‌ای جذاب می‌ماند. کسی نمی‌داند جامی که بی‌شباهت به جام زرین تپه حسنلو نیست، چگونه از ایران خارج شده است. ولی ناگفته پیداست که سرگذشت جام نشان می‌دهد ما برای آثار باستانی و میراث فرهنگی خود از سال‌های دور ارزشی قائل نبوده‌ایم و بسیاری از آنها چون این یک به تاراج و به یغما رفته‌اند.»

این روزنامه در ادامه با انتقاد از بی‌تفاوتی ایران و ایرانی‌ها نسبت به آثار تاریخی خود می‌آورد: «ما ایرانیان باید درباره میراث ملی خود سخت بگیریم. همین جام زرین که منشاء این یادداشت است، نباید به سادگی حراج شود، چرا که یکی از شناسنامه‌های ایران زمین است و متعلق به ملت ایران.»

راه‌کارهای مجلس برای تحقق عدالت اقتصادی
روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود با عنوان «گوش به زنگ عدالت از خانه ملت» به موضوع برقراری عدالت اقتصادی در ایران از سوی نمایندگان مجلس هشت پرداخته است.

کیهان با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی مردم در ایران خطاب به نمایندگان مجلس می‌نویسد:‌ «اولین گام برای حل مشکلات اقتصادی، تن دادن به عقلانیت اقتصادی و بهره‌گیری از کار کارشناسی، دور شدن از احساسات سیاسی و هم چنین مطالبات منطقه‌ای فاقد توجیه اقتصادی است. مجلس با دو رویکرد قانون‌گذاری و نظارت باید فضای اقتصادی کشور را به سمتی سوق دهد که دولت نقش کوچکتری در اقتصاد داشته باشد.»

این روزنامه در بخش دیگری از یادداشت خود به نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌کند: «ضمن اینکه باید مسایل اقتصادی و زیربنایی کشور را در اولویت قرار دهند، می‌بایست روی گزینه‌هایی چون اشتغال، بهره‌وری، تورم و گرانی - خصوصاً در بخش مسکن- و هم‌چنین پایین آوردن نرخ بیکاری که کشور را بیش از هر دشمن دیگری تهدید می‌کند، پافشاری نمایند.»

کیهان در پایان می‌نویسد: «نمایندگان مردم باید قدر فرصتی را که از سوی ملت برای خدمتگزاری در اختیارشان گذاشته شده، بدانند؛ چراکه فراز و فرود قدرت و آمد و شد جریانات مختلف سیاسی، گویای آن است که مردم عقد اخوت دائمی با هیچ جریان سیاسی نبسته‌اند.»

نظرهای خوانندگان

برای اولین بار شطحیات احمدی نژاد در باره امام زمان و ماجرای ظهور و حضورش برایم کمی ملموس شد. لاریجانی دیروز به نقض حقوق بش ( آنچه که فقط مخصوص غرب است) یورش برد و از بدویت مجازات های اسلامی دفاع کرد. امروز کارگزاران خط بطلان به هر چه نابدتر تمامی نظام کشید و حداد عادل ( عدل شمشیری بالای سر مردم) و لاریجانی( یکی از جانیان حرفه ای و شرعی) را "شاگردان" لاک و هابز نامید.
شاید منظور از خر دجال همین باشد!
فتنه

-- بدون نام ، May 31, 2008 در ساعت 09:47 AM