رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۷

ایران؛ محور مناظره در روزنامه ان.آر.سی هلند

«ایران، بره یا شیر؟» موضوع مناظره‌ای بود که به ابتکار روزنامه ان.آر.سی هلند روز پنجشنبه ۲۹ مه (نهم خرداد) در آمستردام برگزار شد.

بهانه اصلی این مناظره انتشار نسخه‌ای تجدیدنظر‌ شده‌ای از کتاب «ایران پشت پرده، ملایان و دختران» نوشته خانم کارولین رولانتس ویراستار بخش خاورمیانه روزنامه ان.آر.سی هلند بود که در سال‌های اخیر بیش از پانزده بار به ایران سفر کرده است.


کارولین رولانتس ویراستار بخش خاورمیانه روزنامه ان.آر.سی هلند

به گزارش زمانه بیش از ۴۰۰ نفر در این مناظره که در سالن روده‌هود آمستردام حضور یافتند و در آن آرند یان بوکِستَین از حزب «آزادی و دموکراسی» (ف.ف.د.)، آقای شروین نکویی، جامعه‌شناس و نویسنده ایرانی مقیم هلند و نویسنده کتاب «پارادوکس ایرانی» و خانم کارولین رولانتس به بحث در مورد ایران پرداختند.

همچنین یوریس لاین‌دَیک، خبرنگار پیشین خاورمیانه روزنامه ان.آر.سی و از مجریان شناخته‌شده هلند، نیز گرداننده این مناظره بود.

گربه یا تمساح
مناظره با این پرسش آغاز شد که اگر جانوری نمادین بخواهیم در نظر بگیریم که خصوصیات ایران را نشان دهد چه جانوری را در نظر خواهیم گرفت؟ شروین نکویی در پاسخ به این پرسش، ایران را به یکی از گربه‌سانان مشابه دانست، زیرا در نظر او با گربه‌سانان می‌شود دوست شد ولی رام‌شدنی نیستند.


مناظره «ایران، بره یا شیر؟»؛ به ابتکار روزنامه ان.آر.سی هلند

در مقابل آقای بوکستین ایران را به تمساح تشبیه کرد زیرا در نظر او ایران گروهی افراطی دارد که تهدیدگر هستند.

خردگرا یا دیوانه
گزارش خبرنگار زمانه حاکی‌است، آقای بوکستین با تمایز میان مردم ایران و دولت ایران، به تمجید از فرهنگ و ادبیات غنی ایران و توانمندی‌های ایرانیان پرداخت ولی حکومت ایران را خطرناک توصیف کرد.

وی موعودباوری حاکمان ایران را نشانه خردگرا نبودن آنها توصیف کرد و گفت: «ایران کشوری عادی نیست، گروهی افراط‌گرا بر آن حکومت می‌کنند که در خردگرایی ایشان جای تردید وجود دارد.»

با این حال شروین نکویی با رد این گزاره، به نمونه‌هایی از آنچه به باور او حکایت از مصلحت‌گرایی و خردگرایی ایران دارد، اشاره کرد. از جمله «خرید اسلحه از اسرائیل در زمان جنگ با عراق»، یا «همکاری ایران با آمریکا در زمان حمله به افغانستان»

خانم کارولین رولانتس نیز این احتمال را که یک ایران اتمی تنها به خاطر آرمان‌گرایی، با حمله هسته‌ای به اسرائیل، نابودی خود را رقم بزند، مردود دانست.

وی افزود: «محمود احمدی‌نژاد نگفته که ایران اسرائیل را از نقشه محو می‌کند، او اشاره‌ای به اینکه ایران، خود می‌خواهد چنین کند نکرده‌است.»

کودتای مخملی احمدی‌نژاد
در ادامه مناظره، شروین نکویی ایران پسا-انقلابی را ایرانی در جستجو توصیف کرد و افزود: «بزرگ‌ترین سوءتفاهم در مورد ایران اینست که حکومت ایران را بلوکی یک‌دست و همگن بدانیم.»

او به‌عنوان نمونه از «برآمدن احمدی‌نژاد» به‌عنوان یک کودتای مخملی یاد کرد اما ایران را کشوری ناهمگن دانست و گفت: «برای نمونه آمدن لاریجانی، محلی برای انعطاف و تغییر باز می‌کند».

در مقابل آقای بوکستین، از یک «رابطه اثبات‌شده» میان ایران و گروه القاعده سخن گفت و بمب‌گذاری در پایگاه هوایی آمریکا در خُبَر عربستان را به ایران نسبت داد.

او همچنین از آنچه حمایت اثبات‌شده ایران از اسلام‌گرایان سودان، حماس و حزب‌الله نامید اظهار نگرانی کرد.

آقای بوکستین تحریم ایران را با توجه به کمک‌های روسیه و چین بی‌اثر خواند و گفت: ناچاریم قبول کنیم که با یک ایران هسته‌ای روبه‌رو خواهیم بود. با این حال با حمله به ایران موافق نیستم ولی باید راهی برای اعمال فشار یافت.»

در مقابل آقای شروین نکویی، با تأکید بر ضرورت مذاکره مستقیم با ایران گفت: «ایران در ۲۰۰ سال اخیر به هیچ کشوری حمله نکرده، ایران آن کشور غیرمعقولی که فکر می‌کنید نیست.»

وی توصیه کرد: «با ایران، حماس و حزب‌الله مذاکره کنید. چراکه حمله به عراق و افغانستان نشان داد که اقدام نظامی، چاره کار نیست. سعی کنید با مذاکره و مستقیم و دادن ضمانت‌های امنیتی به ایران، انگیزه غنی‌سازی اورانیوم را از آنها بگیرید.»


گزارش کامل این مناظره به همراه پاسخ‌های شرکت‌کنندگان به پرسش‌های زمانه را اینجا بخوانید.