رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۷

پیشنهاد هاشمی برای حل بحران هسته‌ای ایران

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری به جامعه بین‌المللی پیشنهاد داد تا از راه حل لبنان درباره پرونده اتمی ایران مبتنی بر مذاكره معقول و منطقی استفاده شود.

به گزارش خبرگزاري فارس، وی که امام جمعه موقت این هفته تهران بود در سخنانش با تشریح این پیشنهاد گفت: در لبنان با تلاش‌های انجام شده، گروه‌ها به يك توافق رسيدند كه بايد هوشيار باشند تا دوباره اين توافق به درگيری تبدبل نشود و فرصتی به دشمن آمريكايی و اسرائيلی خود ندهند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درخصوص پرونده هسته‌ای ايران نيز گفت: متأسفانه به‌رغم همكاري‌های ايران با آژانس كه خودشان هم به آن اشاره دارند، برخی ادعاها از طرف امريكا مطرح شد و يكی از مسئولان آژانس نيز در ژنو اعلام كرد كه از ده كشور اطلاعاتی گرفتيم كه ايران بايد به آنها جواب دهد.

وی افزود: اين نشان می‌دهد كه مخالفان به دنبال رسيدن به هدف خودشان هستند و اين رويه آژانس نيز اعتبار آن را در بين اعضا كم خواهد كرد و نصيحت می‌كنم كه برای رسيدن به هدف مطلوب، تنها راه پيش رو مذاكره معقول و منطقی است، مانند همان اتفاقی كه در لبنان افتاد.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: با اين رويه فعلی، كار به جايی نمی‌رسد و آنها بايد دست از ارعاب و تهديد بردارند و بيش از اين منطقه و ايران را دچار مشكل نكنند. دشمنان هم بر حق ايران برای دسترسی به انرژی صلح‌آميز هسته‌ای اذعان دارند، اما در عمل به گونه ديگری رفتار می‌كنند.

گفتنی است بن بست سیاسی لبنان در نشستی که در دو هفته قبل در قطر میان تمامی گروه‌های متخاصم تشکیل شد، سر انجام پس از دو سال با انتخاب میشل سلیمان به مقام ریاست جمهوری پایان یافت.

اکنون هاشمی در حالی از راه حل لبنان برای بحران هسته‌ای ایران سخن می‌گوید که اختلافات شدیدی در میان مقامات سیاسی در این زمینه وجود دارد و تشدید احتمالی تحریم های اقتصادی نیز افقی تاریک را برای حاکمیت ایران تصویر می‌کند.

نظرهای خوانندگان

آقای رفسنجانی این شما و حکومت امام زمانیتان هستید که سی سال است جهان را دچار التهاب و ارعاب و ارهاب کرده اید. مرگ بر آمریکا را شما در نمازهای جمعه و شنبه و ...اعیادتان مطرح کردید، مرگ بر اسراییل را شما و رهبرانتان راه انداختید. شما بودید که پنج سال پیش در نماز جمعه بمب اتمی پاکستان را بمب اسلامی دانستید و در نماز جمعه ی بعدی هم گفتید که اسراییل به یک بمب بند است. پس می بینید که دم خروس تقیه از جیب لباده ی شما بیرون زده و نتیجه اینکه شما دروغ میگویید و تقیه می کنید که بمب اتم حرام است. اگر بمب اتم حرام است پس بمب اتمی اسلامی چه معنی می دهد. می بینید که غرب اگر چه در ابتدا ساده بود و گاهی شما را باور می کرد ولی اینک باورتان نمی کند و فهمیده که شما تقیه می کنید. بمب اتمی اسلامی شما مثل این است که شما شراب پانزده در صد الکلی اسلامی درست کنید. و این محال است پس بمب اتم برای شما حلال است و شما بدروغ برای غرب می گویید که حرام است و آنرا نه می سازید و نه بکار می برید... زمانی بود که در نمازهای جمعه به امامت شما یک دور تسبیح مرگ بریک دور تسبیح کشور گفته می شد شما با کارهیتان حتا مرگ بر ایران را هم گفتید و کردید. چه کسی در کدام سوی عالم اینقدر پرچم سوزاند که شما سوزاندید. آری شما راست می گویید که آنها دنبال هدف خودشانند. ولی یادتان باشد اینبار هدف آنها هدف ما مردم ایران هم هست. و آن سرنگونی شماست شما و حکومتتان. آری مردم ایران شما را نمی خواهد. اگر می گویید نه بیایید یک رفراندوم برقرار کنید تا ببینیم شما راست می گویید یا ما. اگر برنده شوید برنده اید و اگر هم ببازید باز هم برنده اید. چون اگر برنده شوید خب حتما برنده اید و روی زیادی که روحانیت خود گواه آن است پس خواهید ماند و به غرب هم دوباره نهیب خواهید زد که برنده شده اید. و اگر هم ببازید باز هم برنده اید، زیرا آنوقت می توانید در اپوزیسیون فعالیت کنید و محترم بمانید و دست کم زنده بمانید و در یک دادگاه محاکمه نشوید. در غیر این صورت سرگذشت شما بهتر از سرگذشت صدام نخواهد بود. و من یکی، خواهان به حال روز صدام دیدن شما و دوستانتان که همگی از خمینی تا روحانیت و سپاه بسیج دستانتان به خون مردم ایران آغشته است نیستم، اگر چه شما با ما مخالفین خود از شمر و علی و عمر و معاویه و یزید هم بدتر رفتار کردید. آری هدف آمریکا هدف غرب هدف جهان و خصوصا هدف ایرانیان حذف شماست و آنها این کار را خواهند کرد. و این کار چندان دور نیست. خود دانید! می دانم و همه می دانند که شما این روزها وقت خری و وقت کشی ساعت به ساعت می کنید. شما امیدوارید که بوش برود تا راحت شوید ولی بوش برود یا نه شما رفتنی هستید از همه جای ایران این بو به مشام می رسد. بو بکشید بینید...

-- مجموع ، May 30, 2008 در ساعت 01:07 PM

بدون شرح:
رفسنجانی خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به اينکه در آن زمان به اجبار به سربازی برده شده بود، گفت : در پادگان باغشاه با طلبه ها بحث می کرديم اگر فرمان تيراندازی به مردم دادند چه کار کنيم که من گفتم اگر چنين فرمانی دادند به خود فرماندهان شليک خواهيم کرد...
منبع خبرگزاری مهر

-- سرباز تیرانداز به فرمانده ، May 30, 2008 در ساعت 01:07 PM

من از سرباز تیرانداز به فرمانده و با این بودن شرح مشروحش سپاسگزاری می کنم. و از مجموع به حاطر این مجموعه و مختصر و مفیدش قدر دانی و عرض میکنم که این حرف دل هفتاد ملیون ایرانی ست حتا کسانی که به تقیه به نماز جمعه هم می روند این بیماری تقیه چنان عظیم است که دستور دهندگان آن امروز خود قربانی آن هستند.

-- یک از هفتاد ملیون ، May 31, 2008 در ساعت 01:07 PM

جناب آقای مجموع پس حتما بمب اتمب آمریکا و اسراییل و .... حلال است اگر اونا باید داشته باشن پس حق ما هم هست

-- یکی از هفتاد ملیون ، May 31, 2008 در ساعت 01:07 PM

the sooner the mullah go or pushed aside, please USA and others help poor Iranian nations to remove this worst than Saddam called the mullahs of iran...they must toppled and sent to international court of justice in the Hague.

-- Mahmood Shirazi ، May 31, 2008 در ساعت 01:07 PM

وای به حال ملتی که اهداف شوم آمریکا را راه آزادی می داند و همین دو طرف مرز را چون گواهی بر این مطلب نمی داند! افسوس و صد افسوس از این طرز فکر!

-- بدون نام ، May 31, 2008 در ساعت 01:07 PM

آقای بدون نام شما ببین عزیزجان این روحانیت شیعه چه تجاوزی جمعی به مادر میهن کرده اند که مردم چنین آرزویی می کنند!!!

-- بی نام تر از تو ، May 31, 2008 در ساعت 01:07 PM

با سلام این نامه ی هم لباس رفسنجانی را بدست آیت الله علی اکبر خان رفسنجانی برسانید. البته پیش از آن خودتان هم آنرا بخوانید تا از درون انبان آگاه شوید:
http://mag.gooya.com/president84/archives/028276.php

-- بدون نام ، May 31, 2008 در ساعت 01:07 PM