رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۷

توافق صد کشور بر سر ممنوعیت بمب خوشه‌ای

بیش از صد کشور جهان روز گذشته در مورد ممنوعیت استفاده از بمب‌های خوشه‌ای به توافق رسیدند.

به گزارش روزنامه ان.آر.سی هلند بر پایه این توافق قرار است تا ۸ سال آینده تمامی بمب‌های بزرگ خوشه‌ای جهان نابود شوند.


نمایندگان بیش از صد کشور، در اجلاس دوبلین شرکت داشتند/AFP

این توافق دشوار، پس از ۱۰ روز مذاکره در دوبلین، پایتخت ایرلند، و با حضور نمایندگان بریتانیا، کانادا و فرانسه حاصل شد. ایالات متحده، روسیه، چین و اسرائیل در این کنفرانس حضور نیافتند.

بمب‌های خوشه‌ای بمب‌هایی هستند که درون آنها صدها بمب کوچک جا داده شده و پس از پرتاب در گستره وسیعی پخش می‌شود.

بسیاری از این بمب‌های کوچک عمل نمی‌کنند و می‌توانند تا سال‌ها بعد قربانی بگیرند. از این بمب‌ها بیشتر برای غیر قابل استفاده کردن باندهای فرودگاه‌ها یا از کار انداختن کاروان‌های نظامی استفاده می‌شود.


بمب خوشه‌ای حاوی صدها بمب کوچکتر در درون خود است/AP

در سال‌های اخیر از این بمب‌ها در عراق و افغانستان و در سال ۲۰۰۶ از سوی اسرائیل در لبنان استفاده شده است.

گفتنی است هلند نیز از جمله کشورهای توافق‌کننده با ممنوعیت استفاده از بمب‌های خوشه‌ای است. با این حال برخی شخصیت‌ها و گروه‌های دست راستی این کشور با پیوستن هلند به این موافقت نامه ابراز مخالفت کرده‌اند.

از جمله آرند یان بوکستَین، کارشناس امور خارجه حزب مردمی برای آزادی و دموکراسی (ف.ف.د.) و نماینده این حزب در پارلمان هلند، در گفتگوی اختصاصی با رادیو زمانه، از «استفاده مثبت» از بمب‌های خوشه‌ای دفاع کرد.

وی گفت: «موارد زیادی را می‌توان تصور کرد که در آن بمب‌های خوشه‌ای، استفاده‌های مثبتی هم دارند. گاه شرایطی پیش می‌آید که با استفاده از این بمب‌ها می‌توان دشمن را متوقف کرد و جان عده زیادی را نجات داد. حرکاتی گسترده در صحنه‌های نبرد پیش می‌آید که در برخی موارد تنها استفاده از این‌گونه بمب‌ها برای بازداشتن دشمن کارساز است. به این خاطر با منع کامل ساخت این سلاح‌ها مخالفت دارم.»

هلند نیز در سال ۱۹۹۹ در کوزوو از این بمب‌ها استفاده کرد که تا کنون ۸ نفر از غیرنظامیان قربانی آن شده‌اند.