رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۷

احتمال سفر اوباما به عراق

باراک اوباما، از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از احتمال دیدار خود از عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تصمیم اوباما پس از سرزنش‌های جان مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواه این انتخابات گرفته شده است. مک‌کین، باراک اوباما را به خاطر این‌که پیش از این تنها یک بار به منطقه‌ای جنگی سفر داشته سرزنش کرده‌است.

اوباما که از آغاز با جنگ عراق مخالفت بود، روز چهارشنبه به روزنامه نیویورک تایمز گفت که قصد سفر به مناطق جنگی عراق را دارد.

بر اساس این گزارش، در حالی که مک‌کین از اوباما برای یک سفر مشترک به عراق دعوت کرده‌است ولی اوباما با رد این دعوت، در این باره گفت: «نمی‌خواهم در یک نمایش سیاسی شرکت کنم.»

از سوی دیگر مک‌کین که طرفدار برنامه افزایش نیروی نظامی در عراق است و تا کنون چندین سفر به عراق داشته، سفر احتمالی اوباما به عراق را «بسیار دیر» توصیف کرد.

مک‌کین با این وجود افزود: «مطمئنم وقتی او به عراق برود موضعش نسبت به نزاع عراق عوض می‌شود چرا که موفقیت‌هایی که حاصل شده را از نزدیک خواهد دید.»

مک‌کین، همچنین گفت: «اگر ما، آن‌طور که سناتور اوباما می‌خواهد، تاریخی را برای عقب‌نشینی مشخص کنیم، آشوب به پا خواهد شد، نسل‌کشی به‌راه خواهد افتاد، نفوذ ایران فزاینده خواهد شد.»

سناتور اوباما گفته‌است که می‌خواهد جنگ عراق را در سال ۲۰۰۹ به پایان برساند. او دولت عراق را متهم به استفاده نکردن از موقعیت کنونی و حمایت‌های آمریکا برای رسیدن به پیشرفت سیاسی می‌کند.