رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۷

هند به جمع تحریم‌کنندگان ایران پیوست

روزنامه آفتاب‌یزد از پیوستن هند به جمع کشور‌های تحریم‌کننده ایران براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.

هند دومین کشوری است که در دوماه گذشته تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

پیش از این ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه دستور اعمال تحریم‌ها علیه ایران را به تمامی نهاد‌های دولتی و خصوصی ابلاغ کرده بود.

آفتاب‌یزد در شماره امروز (پنجشنبه) خود به نقل از خبرگزاری فارس نوشت: که وزارت امور خارجه هند در پیروی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، از مقامات هند خواسته است بانک‌های ایرانی و محموله‌هایی را که از ایران وارد یا به آن می‌شود، تحت نظارت داشته باشند.

این درحالی است که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کردند که این اتحادیه در حال آماده‌سازی تحریم‌هایی علیه بزرگ‌ترین بانک ایرانی(بانک ملی) است.

براساس این گزارش یک مقام وزارت خارجه هند با اعلام این خبر گفت:‌ «از آن‌جا که این کار اجباری است، ما باید از قطعنامه پیروی کنیم. این یک امر روزمره است.»

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه دور تحریم‌ها بر ضد ایران اعمال کرده‌است و آمریکا نیز فشارهای خود را بر روی نظام بانکی ایران به علت امتناع این کشور از درخواست کشورهای غربی برای متوقف کردن فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود، افزایش داده‌است.

در عین حال، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان قول داده‌اند مشوق‌های سیاسی و اقتصادی ارائه شده به ایران در سال ۲۰۰۶ را در ازای تعلیق غنی‌سازی، بیشتر کنند.

براساس گزارش اسفندماه سال ۱۳۸۶ رئیس کمیته نظارت بر تحریم ایران، ۴۵ درصد از ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل، گزارش‌های اجباری خود را در مورد چگونگی رعایت این تدابیر به این کمیته ارائه داده‌اند.

کمیته تحریم ایران بر اساس قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت سازمان ملل شکل گرفته است.

قطعنامه ۱۷۳۷ که بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۶ تصویب شد، از ایران می‌خواهد که تمامی فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را متوقف کند.

قطعنامه ۱۷۴۷ نیز که در ۲۴ مارس ۲۰۰۷ تصویب شد، صدور تسلیحات به ایران را ممنوع می‌کند.


در همین رابطه:
احتمال تحریم بانک ملی از سوی اروپا
روسیه قانون تشدید تحریم علیه ایران را امضا کرد
نتایج منفی تحریم‌ها بر کشتیرانی ایران
گزارش ۸۸ کشور از تحریم‌های تازه‌ ایران