رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۷

مذاکره برای تغییر مأموریت شل و رپسول در ایران

ایران با دو شرکت بزرگ اروپایی در مورد تغییر مراحل کارشان در میدان نفتی پارس جنوبی در حال مذاکره است.
این دو شرکت انرژی، شرکت بریتانیایی-هلندی شل و شرکت اسپانیایی رپسول هستند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، وزیر نفت ایران در این باره گفت: «پیش از این نقاط مرزی میدان پارس جنوبی به شرکت‌های شل و رپسول اختصاص داده شده بود، اما به جای مرحله ۱۳، در حال مذاکره با این شرکت‌ها برای واگذاری مراحل دیگری از توسعه میدان که تأخیر آن زیان زیادی به مخزن نمی‌زند، هستیم. چند مرحله در دست بررسی است که مراحل ۱۵ و ۱۶ از آن گزینه‌ها می‌باشد.»

غلامحسین نوذری افزود: «با شرکت توتال نیز مشابه شرکت‌های شل و رپسول همین فکر را دنبال می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از سخنگویان شرکت رپسول پیش از این گفته بود این شرکت و شرکت شل خواستار توقف مشارکت خود در فاز ۱۳ و آغاز کار در فازهای ۲۰ و ۲۱ هستند. بنا بر همین گزارش برای تکمیل فازهای ۲۰ و ۲۱ بیش از ده سال وقت نیاز است ولی فاز ۱۳ قرار است به‌زودی به‌راه بیفتد.

طبق قراردادی که در سال ۲۰۰۶ بسته شد شرکت توتال فرانسه قرار است فاز ۱۱ از میدان پارس جنوبی را برای تولید و صادرات گاز به مرحله بهره‌برداری برساند ولی کار این قرارداد در پی یک مناقشه بر سر قیمت‌ها به تعویق افتاده‌است.

پیش از این، روزنامه اسپانیایی اکسپانسیون از انصراف شرکت هلندی- انگلیسی رویال داچ شل و شرکت رپسول در اجرای طرح گاز طبیعی ۱۰ میلیارد دلاری در ایران خبر داده‌بود، ولی یک مقام بلند پایه شرکت‌ملی نفت این کشور گفته‌بود که از این مسئله هیچ اطلاعی ندارد.


در همین رابطه:
کناره‌گیری رویال‌داچ‌شل از پروژه پارس‌جنوبی
«انصراف شل و رپسول از طرح گاز طبیعی در ایران»