رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۷

کنفرانس مطبوعاتی کریس‌ دی‌برگ در تهران

کریس دی‌برگ خواننده ایرلندی با بیان اینکه با سفر به ایران رویای دیرینه‌اش به واقعیت پیوسته، ابراز امیدواری کرد که اولین خواننده پاپ غربی باشد که پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ایران برنامه اجرا می‌کند.

این خواننده ۵۹ ساله در این هفته برای بررسی امکان برگزاری کنسرت در پاییز امسال برای ایرانیان، وارد تهران شده است.

جوانان ایرانی از جمله طرفداران پروپاقرص او هستند.

به‌گزارش خبرگزاری‌ها، دی‌برگ در یک کنفرانس خبری مملو از خبرنگاران داخلی و خارجی در پایتخت ایران گفت: «کنسرت من در ایران قطعاً یکی از شب‌های رویایی خواهد بود.»

شرکت ترانه شرقی از دی‌برگ برای سفر به ایران دعوت کرده است.

گروه آریان وابسته به این شرکت که ترانه‌ای انگلیسی - فارسی با صدای دی‌برگ تهیه کرده‌است، در سال ۱۹۹۹ به عنوان اولین گروه پاپ ایرانی مجوز برگزاری برنامه عمومی دریافت کرد.

دی‌برگ با بیان اینکه از محدودیت‌های اجرای برنامه هنری در ایران آگاه است، گفت: «من می‌خواهم در ایران کنسرت بدهم و این برنامه آرزو و رویای من است.»

وی افزود: «من در مدت حضورم در ایران هیچ چیز منفی ندیدم من احساس آزادی را اینجا تجربه کردم.»

محسن رجب‌پور مدیر ترانه‌شرقی هم در این کنفرانس خبری ابراز امیدواری کرد که این کنسرت‌ها شامل دست‌کم یک کنسرت در تهران، مهر یا آبان ماه سال ۸۷ باشد.

رجب‌پور با بیان این‌که تأیید شفاهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کرده است، ابراز اطمینان کرد که وزارت فرهنگ مجوز این کنسرت‌ها را بدهد.

با این حال مقامات ایران نظر مساعدی درباره موسیقی پاپ غربی ندارند، و محتوای دیسک‌ها، فیلم‌ها و کتاب‌هایی که به تشخیص آنها منحط باشند، مشمول سانسور می‌شوند.

از سال ۱۳۵۷ تاکنون هیچ خواننده پاپ یا راک غربی اجازه نیافته است برای اجرای برنامه به ایران بیاید.

دولت محمد‌خاتمی رئیس‌جمهوری سابق ایران راه را برای انتشار و فروش آلبوم ترانه‌ برخی از خوانندگان غربی مانند کریس دی‌برگ، جیپسی‌کینگ هموار کرده بود، اما از زمان سر کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴، در موقعیت‌های مختلف درباره هجمه فرهنگی غرب هشدار داده شده است.


در همین رابطه:
کریس دی‌برگ: «تهران از لندن و نیویورک امن‌تر است»
کریس دی‌برگ به ایران می‌رود

نظرهای خوانندگان

از حضور کریس دی برگ در ایران تشکر میکنم

-- بابک اخوان دیلمی ، May 30, 2008 در ساعت 12:34 PM

Hi, now I'm listening to one of chris's musics. chris if you are reading here, know that I like you a lot and I want to see you in Iran, please do your best to come here.

-- majid ، Aug 9, 2008 در ساعت 12:34 PM