رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۷

محاکمه یک مهندس ایرانی در آمریکا

یک مهندس ایرانی به اتهام دسترسی غیرقانونی به یک دستگاه کامپیوتر حفاظت‌شده در آمریکا برای استفاده از نرم‌افزار آموزشی که وی در زمان اشتغال در یک نیروگاه هسته‌ای در آریزونا به دست آورده بود، محکوم شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، هیئت منصفه درمورد دو فقره اتهام دیگر علیه محمدرضا علوی؛ سرقت نرم‌افزار حفاظت‌شده و صدور غیرقانونی نرم‌افزار که اقدامی در نقض تحریم تجاری آمریکا علیه ایران است، به توافق نرسید.

جلسه محاکمه مجدد آقای علوی برای اول اوت (۱۱ مرداد) تعیین شده است.

بر اساس این گزارش، دیوید لوفمن وکیل مدافع علوی گفت که درنظردارد با ارائه پیشنهادی از قاضی منطقه‌ای آمریکا درخواست کند تا حکم مجرمیت علوی را لغو کند.

لوفمن گفت: «دولت موفق به اثبات اتهامات اصلی این پرونده نشده است.»

بر اساس این گزارش، دادستان‌ها می‌گویند که علوی ۵۰ ساله که یک شهروند آمریکایی متولد ایران است، در سال ۲۰۰۶ مغایر قانون عمل کرده است. وی شغلش را در مرکز تولید انرژی هسته‌ای «پالو ورده» در غرب فونیکس رها کرده و یک لپ‌تاپ حاوی نرم‌افزار آموزشی که طراحی کلی و دیگر جزئیات مربوط به این مرکز درآن قرار داشته به ایران برده است.

این در حالی است که مقامات مرکز پالو ورده، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای آمریکا، گفته‌اند اطلاعاتی که علوی کسب کرده بود خطر امنیتی ندارد.

دادستان‌ها به هیئت منصفه اعلام کردند که علوی زمان آوردن این نرم‌افزار به ایران و سپس انتقال کدها جهت استفاده در آن‌جا، می‌دانسته که درحال نقض قانون فدرال آمریکاست.

دادستان دیوید ای پیمسنر، به هیئت منصفه گفت: «علوی این نرم‌افزار را به خاطر خودخواهی برداشت. او فکر می‌کرد که با این کار می‌تواند شغلی در صنایع هسته‌ای ایران به دست آورد.»

علوی با مجازات پنج سال حبس مواجه است و احتمال دارد به خاطر محکومیتش درمورد دسترسی غیرقانونی به اطلاعات کامپیوتری، بیش از ۲۵۰ هزار دلار جریمه شود.

مقامات آمریکا علوی را بیش از یک سال پیش در لس‌آنجلس هنگامی‌که با پروازی از ایران وارد آمریکا شد، بازداشت کردند. لوفمن گفت علوی به خاطر تولد پسرش به آمریکا برگشته بود.

نیروگاه هسته‌ای پالو ورده، درحدود ۸۰ کیلومتری غرب مرکز فونیکس قرار دارد و برق مورد نیاز حدود چهار میلیون مصرف‌کننده را در آریزونا، نیومکزیکو، تگزاس و کالیفرنیا تامین می‌کند.