رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۷

پیام اتحادیه اروپا به مجلس ایران

اتحادیه اروپا از مجلس جدید ایران خواست دولت این کشور را به در پیش‌گرفتن «سیاست‌های مسالمت‌آمیز و مسئولانه» و تلاش در جهت بهبود اوضاع حقوق بشر در ایران ترغیب کند.

به گزارش وب‌سایت اتحادیه اروپا، ریاست اسلوونیایی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وظیفه مهم پیش روی مجلس ایران، مسئولیت سنگین تأمین رفاه برای مردم این کشور است.»

در این بیانیه آمده است که این اتحادیه از نمایندگان مجلس ایران می‌خواهد از دولت این کشور سیاست‌هایی را طلب کنند که هدف از آن‌ها تقویت ثبات منطقه‌ای و برقراری مجدد اعتماد بین ایران و جامعه بین‌المللی باشد.

در این بیانیه همچنین از مجلس ایران خواسته شده در مصوبات خود و به ویژه در جریان تصویب قونین جزایی جدید، به تعهدات ایران در زمینه حقوق بشر به طور کامل پایبند باشد.

خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در تلاش برای آغاز مذاکرات رسمی برای متقاعد کردن ایران به تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ازای دریافت مشوق‌های سیاسی و اقتصادی با مقام‌های ارشد ایرانی گفت وگوهایی را دنبال کرده است.

غرب بیم آن دارد جمهوری اسلامی ایران در کنار برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساختن بمب اتمی باشد و این در حالی است که ایران اصرار دارد تنها هدف برنامه هسته‌ای این کشور تولید برق است.

در همین حال علی لاریجانی که امروز با رأی اکثریت منتخبان مجلس به عنوان رئیس موقت مجلس هشتم برگزیده شد، در نخستین سخنان خود، درباره امکان بازنگری تهران در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد.

اکثریت اعضای مجلس جدید ایران که در دو دوره انتخابات در ماه‌های مارس و آوریل انتخاب شدند، محافظه‌کار هستند اما به محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران انتقاداتی نیز دارند.


در همین رابطه:
هشدار رئیس موقت مجلس ایران به آژانس