رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۷

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

توصیه به مجلس هشتم و دولت نهم
روزنامه کیهان در یادداشت روز خود با عنوان «فرصتی برای فرصت‌سوزی نیست» به قلم حسین شریعتمداری به بررسی تعامل مجلس هشتم و دولت نهم پرداخته است.

روزنامه کیهان با اشاره به پیام روز گذشته آیت‌الله خامنه‌ای در آیین گشایش مجلس هشتم که در آن به دولت و مجلس توصیه شده است بایکدیگر همکاری داشته باشند، می‌نویسد که سران دو قوه با درنظر داشتن نکات برجسته این پیام یعنی «نظارت» و «همکاری» مناسبات خود را بایکدیگر تعریف کنند.

این روزنامه در ادامه یادداشت خود با انتقاد از برخی ناهماهنگی‌ها میان مجلس هفتم و دولت نهم، ابراز امیدواری می‌کند که مجلس هشتم با توجه به این‌که جمهوری اسلامی در 30 سال گذشته بسیاری از موانع و مشکلات را پش‌سر گذاشته است، فرصت‌سوزی نکرده و به کار‌های بزرگ بپردازد.

انتقاد از عملکرد مجلس هفتم
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «مجلسی که در راس نبود» به قلم محسن میردامادی به بررسی عملکرد چهارساله مجلس هفتم پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با تمجید از ساختار و عملکرد دور اول مجلس شورای اسلامی که توانست رییس‌جمهور وقت را عزل کند، می‌نویسد که در مقابل، مجلس هفتم ضعیف‌ترین مجلس تاریخ جمهوری اسلامی است.

کارگزاران در ادامه با انتقاد از مناسبات مجلس هفتم با دولت نهم، می‌نویسد: «مجلس هفتم اولین مجلسی است که دولت به جای آن‌که تابع و مجری مصوبات آن باشد صریحا مصوبات آن‌را زیر پا می‌گذارد و به آن عمل نمی‌کند و مجلس هم قادر نیست از مصوبات و شأن و جایگاه خود دفاع کند.»

این روزنامه همچنین از سکوت مجلس در برابر دخالت نظامیان در سیاست، تصویب‌ بودجه‌های تورم‌زا در سه سال اخیر و تصویب طرح تثبیت قیمت‌ها انتقاد کرده و می‌آورد: «با این اوصاف اگر بخواهیم در مقایسه بین مجالس هفتگانه و همچنین در مقایسه با نقش قوا و مراکز قدرت در مدیریت کشور جایگاهی برای مجلس هفتم تعیین کنیم باید گفت این مجلس به‌جای راس امور در تحت امور بوده و کمترین نقش را در تصمیم‌گیری‌های مهم مملکتی داشته است.»


ضرورت توجه مجلس هشتم در سیاست‌خارجی


روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «انتظارات دیپلماتیک از لاریجانی» به رییس‌جدید مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌کند که در حوزه سیاست‌خارجی، مجلس را فعال‌تر کند.

این روزنامه با اشاره به سولبق دیپلماتیک آقای لاریجانی در چندسال گذشته و با انتقاد از موقعیت نازل ایران در معدلات جهانی و منطقه‌ای، پیشنهاد می‌کند:‌ «مجلس هشتم و بویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و گروه‌های دوستی مجلس باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند که چرا فضای خارجی به گونه‌ای کاذب علیه ایران تنش‌زا است؟»

روزنامه رسالت در ادامه سرمقاله خود می‌نویسد: «فضای پرکار سیاست‌خارجی کشور، شرایط تاریخی را به وجود آورده است که در آن مجلس هشتم می‌‌تواند کارنامه‌ای تاریخی از خود بر جای گذارد. گام اول در این راه، تنظیم راهبرد چهار ساله سیاست خارجی مجلس است.»