رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۷

ابهام در دیدار مقامات ایتالیایی با احمدی‌نژاد

ناظران سیاسی دیدار محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران با رهبران ایتالیا را در خلال سفر آینده وی به رم غیرمحتمل ارزیابی کرده‌اند.

رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی مشکلات امنیت غذایی به ایتالیا سفر می‌کند. این اجلاس در چارچوب برنامه‌های سازمان ملل متحد، در روزهای ۳ تا ۵ ژوئن (۱۴ تا ۱۶ خرداد) در رم برگزار خواهد شد.

این نخستین سفر اروپایی رئیس‌جمهور ایران خواهد بود و علاوه بر احمدی‌نژاد برخی مقامات بلندپایه ایرانی، از جمله «منوچهر متکی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز به رم سفر می‌کنند.

این سفر از سوی ابوالفضل ظهره‌وند سفیر ایران در ایتالیا در گفتگو با روزنامه لارپوبلیکا تأیید شده است.

در این شرایط گزارش خبرگزاری نووستی حاکی است، آن گونه که رسانه‌های ایتالیا مخابره کرده‌اند، رئیس‌جمهور ایران درخواست کرده که با پاپ بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیکان جهان و «سیلویو برلوسکونی» نخست‌وزیر ایتالیا دیدار کند.

با این حال، علیرغم نبود اعلامیه‌های رسمی از سوی دو طرف، گمان می‌رود که مذاکراتی دو جانبه بین احمدی‌نژاد و برلوسکونی انجام نشود و رسانه‌های ایتالیا دیدار احمدی‌نژاد با پاپ را نیز غیر محتمل دانسته‌اند.

ایتالیا همواره از مهم‌ترن شریکان تجاری ایران محسوب شده است. با این حال روابط ایران و ایتالیا در یکسال اخیر دستخوش تنش‌های زیادی بوده و تحریم‌های سازمان ملل روابط نزدیک اقتصادی این دو کشور را تحت تأثیر قرار داده‌است.

این در حالی‌است که پیش از دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، ایتالیا در تلاش بود تا نقش مؤثرتری در گفتگوهای هسته‌ای ایران ایفا کند.

محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین ایران نیز چندین در دوران ریاست جمهوری خود و پس از آن به ایتالیا سفر کرده بود و گفتگوهایی با مقامات سیاسی و مذهبی این کشور داشت.

گرچه سفرهای آقای خاتمی به ایتالیا معمولاً بی‌حاشیه نبود و از جمله در سفر وی به رم برای شرکت در مراسم تدفین پاپ ژان‌پل دوم، روبه‌رو شدن وی با موشه کاتساو رئیس‌جمهور وقت اسرائیل، حاشیه‌های فراوانی داشت که رئیس‌جمهور سابق ایران را ناچار به تکذیب این موضوع کرد.

نظرهای خوانندگان

فر صت بسيار خوبي است تا احمدي نژاد با يك طرح كارشناسي شده وارائه راه كار مشكل غذايي دنيا را حل كند تا مردم دنيا ديگر نگران نان و سفر هاي خود نباشند البته اين موضوع هيچ ربطي به مشكلات گوجه فرنگي در ايران ندارد

-- m .b ، May 29, 2008 در ساعت 05:29 PM

احتمالا پیشنهاد خواهد کرد نفت را سر سفره مردم جهان ببرد همانطور که در ایران مردم سیر سیرند

-- بدون نام ، Jun 1, 2008 در ساعت 05:29 PM