رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۷

تکرار ادعاهای امارات در مورد جزایر سه‌گانه

امارات متحده عربی از ایران به خاطر این که مناقشه با این کشور در خصوص سه جزیره ایرانی خلیج فارس را «سوء تفاهم» خوانده است، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امارات همچنین اعلام کرد که این جزایر تحت اشغال ایران هستند و نسبت به سرزمین‌های عربی که در اشغال اسرائیل است، ارزش کمتری ندارند.

یکی از مقامات وزارت امور‌خارجه امارات در این خصوص گفت: «به نظر می‌رسد طرف ایرانی نمی‌خواهد درک کند هیچ سوء تفاهمی میان ما وجود ندارد و اشغال عملی این جزایر مطرح است.»

این سه جزیره استراتژیک تحت کنترل ایران قرار دارند و امارات متحده عربی مدعی مالکیت آن‌ها است.

این مقام که خواست نامش فاش نشود افزود: «هیچ سرزمین اشغال شده‌ای مقدس‌تر از سرزمین اشغالی دیگر نیست. اشغال، اشغال است، چه اسرائیل و چه ایران و یا هر کشور دیگری عامل آن باشد.»

این مقام وزارت امور‌خارجه امارات این اظهارات را در پاسخ به سخنان روز یکشنبه محمد‌علی حسینی سخنگوی وزارت امور‌خارجه ایران بیان کرد. حسینی درخواست امارات برای میانجی‌گری روسیه در خصوص مناقشه بر سر سه جزیره ایرانی را رد کرده بود.

حسینی گفته بود: «مناسبات ایران و امارات در بهترین سطح خود قرار دارد و اگر سوء تفاهمی وجود دارد می‌توان آن را از طریق مذاکرات دو جانبه حل و فصل کرد و نیازی به پا درمیانی دیگران وجود ندارد.»

سخنگوی شورای ملی فدرال امارات متحده عربی روز شنبه اعلام کرد که هیئتی از این شورا که هفته گذشته به مسکو سفر کرده بود میانجی‌گری روسیه را برای ترغیب ایران برای مذاکره در خصوص وضع این سه جزیره ایرانی خلیج فارس خواستار شده است.

امارات که ادعایش در خصوص جزایر سه‌گانه مورد حمایت دیگر کشورهای عرب است، بارها پیشنهاد کرده این اختلاف از طریق مذاکرات مستقیم یا داوری بین‌المللی حل و فصل شود اما ایران همواره از این موضوع امتناع کرده‌است.

این مقام اماراتی با اشاره به اظهارات حسینی مبنی بر این که این مسئله را می‌توان از طریق مذاکرات دو جانبه حل و فصل کرد گفت: «اگر آنها می‌خواهند در خصوص این جزایر اشغالی گفتگو کنند، ما ده‌ها سال این تقاضا را داشته‌ایم.»

امارات بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و بالغ بر ۴۵۰ هزار ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند.


در همین رابطه:
درخواست امارات از روسیه برای ‌میانجی‌گری در مورد جزایر سه‌گانه
تجمع در برابر سفارت امارات به خشونت کشیده شد
اعتراض ایران به طرفداری عراق از امارات
حمایت عراق از ادعای مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
حمایت سران عرب از ادعای امارات بر جزایر ایرانی

نظرهای خوانندگان

آیا والی امارات متحده عربی در گذشته نه چندان درور (تا قبل از چند دهه گذشته) توسط دولت ایران معین و فرستاده نمیشد؟
شرم بر هر چه پر روی بی حیا باد.

-- دکتر مرتضی آقامحمدی ، May 27, 2008 در ساعت 03:04 PM

حالا اين عربهاى پر ادعا در مورد باز پس گيرى زمين از اسرائيل به كجا رسيده اند كه در مورد جزاير ايرانى به كجا برسند ؟ اينقدر از اين اراجيف ببافند كه جانشان بسر برسد ...

-- مهران / آمستردام ، May 28, 2008 در ساعت 03:04 PM

جزایر ایرانی تا ابد ایرانی باقی خواهند ماند.ما ایرانیان حلقوم چشم ناپاکان به خاکمان را خواهیم فشرد.
چو ایران مباشد تن من مباد

-- بابک ، May 28, 2008 در ساعت 03:04 PM

"این مقام که خواست نامش فاش نشود "
آیا این مقام وجود خارجی دارد

-- بدون نام ، May 28, 2008 در ساعت 03:04 PM

بيخود کرده اون اماراتي تازه به دورون رسيده .از يزد بلند مشم مرم مزنم تو پک و پوزش .امارات کيلو چند.( به زبان يزدي بخوانيد)

-- پارسا ، May 29, 2008 در ساعت 03:04 PM

دارم به خودم میگم خدا چه قدر حقیر شدیم که کشوری به این ریزی برای ما مدعی شده یه کاری بکنیم با تظاهرات و اعتراض جلو سفارت امارات چیزی عوض میشه؟

-- عارف ، Jun 3, 2008 در ساعت 03:04 PM