رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۷

قوه قضاییه حکم اعدام کمانگر را تأیید کرد

علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه ایران، در نشستی خبری اعلام کرد که یک آموزگار کرد ایرانی به نام فرزاد کمانگر به اتهام وابستگی به یک گروه تروریستی و در اختیار داشتن مواد منفجره به مرگ محکوم شده است.

به‌گزارش واحد مرکزی خبر، کمانگر همچنین به همراه دو نفر دیگر به خاطر در اختیار داشتن و حمل مواد منفجره به ده سال حبس نیز محکوم شده است.

این دو نفر که هویتشان اعلام نشده است تنها به ده سال حبس محکوم شده‌اند، اما در مورد کمانگر علاوه بر حبس، حکم اعدام نیز صادر شده است.

به گفته جمشیدی هر سه این افراد درخواست تجدید‌نظر کرده‌اند.

اظهارات جمشیدی در حالی‌است که سازمان‌های بین‌المللی دفاع از حقوق‌بشر به ویژه دیده‌بان حقوق بشر، خواستار لغو این حکم شده‌اند.

پیشتر در پی حکم دیوان عالی کشور مبنی بر لغو حکم دادگاه بدوی درباره یک کرد دیگر به نام هیوار بوتیمار و دستور برگزاری محاکمه مجدد، دادگاهی در ایران وی را به علت داشتن ارتباط با یک گروه جدایی‌طلب به مرگ محکوم کرد.

دیوان عالی ایران، همچنین حکم مرگ یک کرد دیگر به نام عدنان حسن‌پور را نیز لغو کرد. حسن‌پور که ۲۶ سال دارد از سال گذشته تاکنون به اتهام جاسوسی زندانی است.

این احکام مورد اعتراض کشورهای مختلف اروپایی نیز قرار گرفته است.


در همین زمینه:
درخواست آزادی یک فعال کرد از زندان
حکم اعدام برای یک معلم کُرد
«حکم اعدام هیوا بوتیمار تائید شد»

نظرهای خوانندگان

jorme Man Kord bodan va Sonni bodn dar Iran ast ...Mara niz E,adam konid

-- siroos ، May 28, 2008 در ساعت 02:40 PM

حالا از کجا معلوم که واقعا مواد منفجره داشته و حتی اگر هم داشته از کجا معلوم می خواسته استفاده کنه، این اعدام قبل از جنایت نیست؟ بسیار متاسفم و آرزوی آزادی او را دارم.

-- عباس ، Jun 3, 2008 در ساعت 02:40 PM