رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۸۷

مجلس هشتم کار خود را آغاز کرد

مجلس جدید ایران، اولین جلسه خود را با حضور اکثریت محافظه‌کار و با پیام آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی آغاز کرد.

این هشتمین مجلسی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تشکیل می‌شود.

ترکیب مجلس هشتم را ۶۹ درصد نمایندگان محافظه‌کار، ۱۷ درصد اصلاح‌طلب و ۱۴ درصد مستقل تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی که امروز (سه‌شنبه) در آیین گشایش مجلس هشتم از سوی مسئول دفترش قرائت شد، از نمایندگان مجلس خواست با دولت همکاری کنند.

این در حالی است که تحلیلگران می‌گویند مجلس هشتم نظارت و انتقاد‌های بیشتری نسبت به مجلس هفتم بر عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد خواهد داشت.

روز گذشته غلامعلی حداد عادل که از کرسی ریاست مجلس به نفع رقیب خود علی لاریجانی چشم‌پوشی کرده است، در اظهاراتی دوپهلو که امروز تیتر برخی روزنامه‌های ایران شده است، گفت:‌ «لاریجانی می‌داند چگونه با دولت تعامل کند.»

با این حال آقای خامنه‌ای در پیام خود به دولت محمود احمدی‌نژاد هم توصیه کرد که مجلس قانونگذاری را راهنمای عمل خود بداند و به قوانین مجلس،‌ یکسره پایبند باشد و از آن تخلف نکند.

محمود احمدی‌نژاد نیز در حالی از مجلس جدید کشور خواست تا با دولتش متحد باشد که پیش‌بینی می‌شود مجلس احتمالاً از سیاست‌های اقتصادی بحث‌برانگیز دولتش به طور فزاینده‌ای انتقاد کند.

به گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد که در مراسم افتتاحیه مجلس جدید سخنرانی می‌کرد، گفت: «مجلس و دولت مکمل و یار و برادر هم و همراه هم هستند و آرمان‌ها و مسئولیت‌های مشترک دارند.»

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی هم‌چنین افزود: «باید مراقبت کنیم، بگو مگوها و اختلاف‌هایی که ایادی شیطان و قدرت‌های فاسد و برخی جاهلان می‌خواهند به آن دامن بزنند گریبانگیر ما نشود.»

قبل از سخنرانی رئیس‌جمهوری، ۲۸۷ نماینده مجلس جدید با ادای سوگند هشتمین مجلس ایران از زمان انقلاب اسلامی را افتتاح کردند.

اکثریت قاطع مجلس، که اعضای آن در انتخابات دور اول و دوم انتخاب شدند، در اختیار محافظه‌کاران است؛ اما همه آن‌ها علاقه تمام‌عیاری به رییس‌جمهور و برنامه‌هایش ندارند.


در همین رابطه:
انصراف حداد‌عادل از رقابت بر سر ریاست مجلس
مجلس هفتم پایان یافت
علی لاریجانی؛ رییس پیشنهادی مجلسپرونده انتخابات مجلس هشتم بسته شدانتخابات مجلس ایران آغاز شد