رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۷

سولانا با پیشنهادهای تازه به تهران می‌رود

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: امیدوار است برای ارائه پیشنهادهای جدید به ایران، ظرف یک ماه آینده به تهران سفر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، آقای سولانا روز دوشنبه دومین بار و در نشست خبری در حاشیه برگزاری وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که امیدوار است برای ارائه پیشنهاد جدید درباره مسئله هسته‌ای ایران تا یک ماه آینده به تهران سفر کند.

آقای سولانا پیش از شرکت در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل با اعلام این مطلب اظهار داشت: «ما پیشنهاد جدیدی داریم و من بسیار مشتاقم تا این پیشنهاد را به ایران ارائه کنم.»

وی در عین حال بدون اشاره به محتوای این پیشنهاد، تصریح کرد که هنوز تاریخی برای این سفر مشخص نشده‌است.

در همین گزارش رويترز از بروکسل حاکی‌است،‌ سولانا قرار است در اين سفر پيشنهاد به روز شده گروه ۵+۱ که شامل بسته مشوق‌هاي سياسي و اقتصادي ار در ازاي توقف فعاليت‌هاي غني سازي اورانيوم از سوی ايران – که غرب آن را تلاش تهران براي دستيابی به سلاح هسته‌ای توصيف می‌کند – به مقام‌های ايران ارايه کند.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از سولانا نوشت که وی روز یکشنبه در لبنان با منوچهر متکی وزیر خارجه ایران دیدار داشته است. با این حال از مضمون مذارکرات آقای سولانا با وزیر خارجه ایران گزارشی منتشر نشده است.

ایران که به تازگی بسته‌ای پیشنهادی خود را تحت عنوان «مدیریت چالش‌های جهانی» به پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، ارائه کرده‌است، پیشتر اعلام کرده است آماده دریافت بسته پنج به علاوه یک است ولی همان برخوردی را که با بسته ایران شود با آن خواهد داشت.


در همین ارتباط:
تهران، در انتظار سفر سولانا
ارائه بسته پیشنهادی ایران به چین و روسیه
«تضمین امنیتی برای ایران، مدنظر ۵+۱ نیست»
درخواست روسیه برای ارائه تضمین امنیتی به ایران
آمادگی ایران برای دریافت مشوق‌های جدید
ارائه بسته جدید پیشنهادی ایران به اتحادیه اروپا
توافق جهانی برای ارائه پیشنهادهای جدید به ایران
ایران بسته پیشنهادی جدید ارائه می‌کند