رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۷

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

توصیه به رییس جدید مجلس
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «مجلس هفتم پندی برای مجلس هشتم» به نقد عملکرد مجلس هفتم پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که با یکسان شدن ساختار مجلس و دولت، امید آن بود که کار‌ها به خوبی پیش رود، اما با گذشت تنها چند ماه از آغاز به‌کار مجلس هفتم « ماه‌عسل هفتم با نهم دیری نپایید. معلوم شد مجلس ارزشی هفتم که همه عمر خود را با سرزنش مجلس ششم سپری کرد که چرا به جای اقتصاد بیش از هر چیز به «آزادی» مردم می‌اندیشد، خود اسیر سیاست‌های توده‌گرا و غیرقابل پیش‌بینی دولت همزاد خویش شده است.»

سرمایه در ادامه سرمقاله خود در تشریح چنین وضعیتی می‌نویسد: «در نتیجه، اقتصاد روزبه روز به وخامت بیشتری گرایید.»

این روزنامه در پایان می‌آورد: «علی لاریجانی باید از سرنوشت ضعیف‌ترین مجلس پس از انقلاب پند بگیرد و خود را از کشاندن لنگان لنگان در پی دولت به ناظری نیرومند، دلسوز، همراه، حتی پشتیبان، اما نه دنباله رو و دهان‌بین ارتقاء دهد.»

بررسی اشتراکات دوم خرداد با سوم خرداد
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «دوم خرداد تداوم سوم خرداد» به قلم علی‌رضا علوی‌تبار به بررسی رابطه انتخابات ریاست‌جمهوری دوم خرداد سال 1376 و بازپس‌گیری خرمشهر در سوم خرداد سال 1361 پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در تشریح دلایل خود برای پیوند این دو واقعه به یکدیگر می‌نویسد: «هر دو واقعه تجلی تلاش برای احقاق حق بودند. سوم خرداد حق حاکمیت ملی را اعاده کرد. بخشی از سرزمین ایران به ناحق تسخیر شده بود و ملت آن را پس گرفت و حق خود را اعمال کرد. دوم خرداد نیز تلاشی بود برای احقاق حق سیاسی شهروندان.»

در بخش دیگری از استدلال آقای علوی‌تبار آمده است: «هر دو واقعه تجلی اراده ملی بودند؛ هم در دوم خرداد و هم در سوم خرداد یک ملت اراده کرده بود تا خواسته خود را علی‌رغم موانع و دشمنان تحقق بخشد.»

روزنامه کارگزاران در ادامه می‌آورد: «در هر دو واقعه پرچم‌دار و محور نسلی بود که در جریان انقلاب اسلامی اعتماد به نفس خود را بازیافته بود و توانسته بود بر دو ویروس فلج‌کننده «ترس و طمع» غلبه کند.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «قدر و ارزش هیچ کدام از دو واقعه به خوبی شناخته نشد و از آن بهره درخور گرفته نشد. هر دو واقعه از افتخارات ملی ما هستند و شایسته توجه و درس آموزی. راه درازی در پیش داریم و بدون اندوختن تجربه، پیمودن این راه ممکن نیست.»

توصیه به نمایندگان مجلس برای همکاری با دولت
روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود با عنوان «مجلس هشتم فرصت بزرگ برای اصول‌گرایان» به ارزیابی فرصت‌ها و تهدیدات پیش‌روی مجلس هشتم پرداخته است.

به‌نوشته این روزنامه‌ «می‌توان پیش‌بینی کرد که این مجلس روزهای آسانی در پیش ندارد و مرز تهدیدها و فرصت‌هایی که پیش روی آن است بسیار به هم نزدیک خواهد بود.»

مهمترین تهدیدات وفرصت‌های مجلس هشتم از نظر سرمقاله‌نویس کیهان «ترکیب درونی مجلس، مکانیسم درونی تصمیم‌سازی‌های آن، نوع رابطه‌ با دیگر بخش‌های حاکمیت و اولویت‌بندی مسائل» است.

کیهان در ادامه یادداشت امروز خود با معرفی مجلس هشتم به عنوان محصول دولت اسلامی، می‌آورد: «اکنون مطالبه مردم این است که نشان داده شود این گفتمان که آن‌ها مشروعیت آن را پذیرفته و بارها بر آن صحه گذاشته‌اند در حل مشکلات آن‌ها«کارآمد» است و در کنار خصیصه «مشروعیت نظری» عملا هم قادر به حل مشکلات آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان و با کارآمد‌ترین روش‌هاست.»

این روزنامه در پایان از مجلس هشتم می‌خواهد: «با دولتی که اراده و اشتیاق خود برای خدمت را به وضوح نشان داده، همراه شده و در یک تعامل سازنده و مثبت، زمینه خدمت‌رسانی هرچه بیشتر آن را فراهم آورد.»

موانع تحقق وحدت‌ملی در لبنان
روزنامه تهران امروز در سرمقاله خود با عنوان «آشتی‌ملی در لبنان» به بررسی انتخاب رییس‌جمهور جدید این کشور پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «انتخاب میشل سلیمان به عنوان رییس‌جمهور جدید لبنان، اولین گام از سه مرحله توافقنامه دوحه عملی شد.»

در بخش دیگری از سرمقاله تهران امروز آمده است: «به نظر می‌رسد تحقق گام دوم توافقنامه دوحه (تشکیل دولت وحدت ملی) کمی با مشکل مواجه شود.»

این روزنامه در تشریح دلایل خود برای تحقق دیرهنگام وحدت ملی در لبنان می‌نویسد که برخی جناح‌های حاکم با بند‌های نشست دوحه مخالف هستند و در عین حال بحث خلع سلاح حزب‌الله لبنان هم به بغرنج شدن این مسئله کمک کرده است.

تهران امروز به نقل از کارشناسان ادامه می‌دهد:‌ «هرگونه پافشاری یک‌جانبه برای خلع سلاح مقاومت در لبنان تحقق بندهای بعدی توافقنامه دوحه را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.»

این روزنامه در پایان می‌آورد: «مذاکره منطقی، بهترین مکانیزم برای عبور از این مسئله است تا افق توافقنامه دوحه زود غروب نکند. بی‌تردید می‌توان چارچوب توافقنامه دوحه را چارچوبی عالی برای گروه‌های لبنانی در راستای تحقق آشتی‌ملی و تفاهم در سرنوشت آینده لبنان توصیف کرد که تمام جریان‌های سیاسی این کشور می‌توانند نقش استحقاقی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند.»