رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۷

علی لاریجانی؛ رییس پیشنهادی مجلس

در رای گیری فراکسیون اصول‌گرایان مجلس، علی لاریجانی با کسب ۱۶۱ رای (دو سوم آراء) در مقابل ۵۰ رای غلام‌علی حداد عادل به عنوان رییس پیشنهادی مجلس جدید این کشور برگزیده شد.

خبرگزاری فارس به نقل از محمد‌رضا میر تاج الدینی عضو هیئت مدیره منتخبان اصول‌گرای هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نوشت: «پس از رای‌گیری در خصوص رییس مجلس، علی لاریجانی ۱۶۱ رای و غلامعلی حداد عادل ۵۰ رای کسب کردند.»

وی با بیان این‌که ۲۲۷ نماینده مجلس در جلسه فراکسیون اصول‌گرایان مجلس حضور داشتند، افزود: «در این جلسه ۲۱۳ رای اخذ شده که از این تعداد ۷ رای سفید به گلدان‌ها ریخته شد. همچنین تعدادی در رای‌گیری شرکت نکردند.»

به نوشته این خبرگزاری، براساس توافق محافظه کاران مجلس هشتم، افرادی که برای رییس و هیئت رییسه مجلس در این مجمع بیشترین آراء را کسب کنند، در صحن مجلس مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا باهنر با ۱۱۲ رای به عنوان نایب رییس اول مجلس هشتم و ابوترابی‌فرد و شهاب‌الدین صدر به ترتیب با ۷۶ و ۶۹ رای به مرحله‌ی دوم راه یافتند و انتخاب یک نفر از میان این دو به جلسه‌ فردا صبح فراکسیون موکول شد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از رسانه‌های ایران اعلام کردند که محافظه‌کاران ایران امروز (یکشنبه) یکی از رقبای بالقوه محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران را در انتخابات ریاست جمهوری آینده برای تصدی سمت ریاست مجلس جدید این کشور معرفی کردند.

خبرگزاری‌های ایران اعلام کردند، محافظه‌کاران که در انتخابات ۲۴ اسفند مجلس اکثریت آراء را به خود اختصاص داده‌اند، به‌طور قاطع از علی لاریجانی مذاکره کننده هسته‌ای ارشد سابق این کشور برای تصدی سمت ریاست مجلس حمایت کردند.

لاریجانی سال گذشته به علت اختلاف با احمدی‌نژاد برسر چگونگی اداره مناقشه هسته‌ای با غرب از سمت خود به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده هسته‌ای ارشد این کشور کناره‌گیری کرد.

لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۵ با شکست روبرو شد اما تحلیل‌گران پیش بینی می‌کنند وی در انتخابات ریاست‌جمهوری اینده ایران بار دیگر به رقابت بپردازد.