رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۷

«جدیت اسرائیل در برقراری صلح با سوریه»

ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که گفت وگوهای غیرمستقیم صلح با سوریه که بیش از یک‌سال پیش آغاز شده‌است، به صورت محرمانه و جدی ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولمرت پیش از آغاز نشست هفتگی کابینه اسرائیل گفت: «ما در نظر نداریم مذاکرات با سوریه را از طریق رسانه‌ها، بیانیه‌های روزانه و یا شعارسازی به پیش ببریم.»

وی ادامه داد: «ما با جدیت هرچه تمام‌تر وارد این مذاکرات می‌شویم. تدارکات بسیار دقیق و وسواس‌گونه‌ای صورت گرفته و می‌گیرد که سطح انتظارات ما را از این مذاکرات با واقعیت موجود، به همان گونه که امروزه وجود دارد و نه مثل ۱۰ و یا دو سال پیش، تطبیق می‌دهد.»

اسرائیل و سوریه روز چهارشنبه گذشته ازسرگیری گفت وگوهای غیرمستقیم صلح را پس از هشت سال توقف، تائید کردند. این گفت و گو ها با میانجی‌گری ترکیه صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش، اولمرت گفت که روند ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم با سوریه از فوریه ۲۰۰۷ (اسفند ۱۳۸۶) آغاز شده است.

سوریه خواهان بازگردانده شدن تمامی بلندی‌های جولان است که اسرائیل آن را در جنگ ۱۹۷۶ خاورمیانه به اشغال خود درآورد و در سال ۱۹۸۱ به بقیه سرزمین‌های اشغالی ضمیمه کرد.

اسرائیل، قطع رابطه سوریه با ایران، حماس و حزب‌الله لبنان را خواستار شده، اما سوریه گفته است که هیچ پیش شرطی را که متضمن تغییر روابط دمشق با سایر کشورها یا گروه ها باشد، نخواهد پذیرفت.

در همین حال به گزارش آسوشیتدپرس، خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس نیز روز شنبه در تهران با مسئولان ایرانی دیدار کرد.

وی که مراقب بود از تصمیم سوریه برای از سرگیری مذاکرات با اسرائیل انتقاد نکند، با این حال درباره احتمال موفقیت این مذاکرات ابراز تردید کرد.

مشعل گفت که اسرائیل در حال مانور و بازی با همه مسیرهای مذاکرات است.

وی با اشاره به اتهامات فساد مالی اولمرت افزود که ضعف اولمرت به وی اجازه نخواهد داد این گام را بردارد.

نظرهای خوانندگان

agar inha bé tavafogh beresand , jomhooriyé Eslami degh mikoné .

-- Mehrdad ، May 28, 2008 در ساعت 03:16 PM