رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۸۷

ایران:‌ اسرائیل بلندی‌های جولان را به سوریه بازگرداند

ایران در واکنش به مذاکرات صلح میان سوریه و اسرائیل، که با میانجی‌گری ترکیه انجام می‌شود، گفت که اسرائیل باید بدون هیچ پیش شرطی بلندی‌های جولان را به سوریه بازگرداند.

به ‌گزارش خبرگزاری‌ها، منوچهر متکی وزیرخارجه ایران امروز (شنبه) در یک کنفرانس خبری مشترک با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس که در حال دیدار از تهران است، گفت: «ما از سوریه در بازپس‌گیری جدی جولان که سرزمین اشغال شده‌اش است، حمایت می‌کنیم.»

سوریه نزدیک‌ترین متحد ایران در بین کشورهای عرب است و دو کشور مواضع ضداسرائیلی مشترکی دارند.

مذاکرات با اسرائیل بدون توجه به محتوای آن همیشه توسط تهران به عنوان تائید دولت اسرائیل رد شده است.

متکی با خودداری از اشاره مستقیم به خود مذاکرات استانبول افزود: «رژیم صهیونیستی را در شرایطی نمی‌دانیم که بخواهد برای سوریه شرط و شروطی بگذارد.»

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که روزی اسرائیل سرزمین‌های فلسطین را تخلیه کند.

این در حالی است که واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد که در مذاکرات مقامات سوریه و اسرائیل، دمشق با درخواست وزیر خارجه اسرائیل از کشورهای عربی برای قطع روابط خود با ایران و گروه‌های مسلح به عنوان یکی از شرایط برقراری صلح با این رژیم، مخالفت کرده است.

براساس این گزارش، سپهبد حسن تورکمانی جانشین فرمانده کل قوا و وزیردفاع جمهوری عربی سوریه به دعوت رسمی مصطفی محمدنجار وزیردفاع جمهوری اسلامی امشب در راس هیئت عالی‌رتبه دفاعی وارد تهران خواهد شد.

پیگیری توافقنامه‌های دفاعی دوجانبه، راه‌های گسترش روابط دفاعی دو کشور و آخرین تحولات منطقه‌ای و جهان محور مذاکرات این مقام بلند‌پایه سوری با همتای ایرانی خود اعلام شده است.

اتحاد میان ایران و سوریه که برای سه دهه ادامه دارد در سال 2006 میلادی با امضای توافق‌نامه‌ای در خصوص همکاری نظامی میان دو کشور تقویت شد.

این اولین سفر یک مقام ارشد سوریه به تهران پس از مذاکرات سوریه و اسرائیل است.