رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۸۷

نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت یک دانشجو

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای از وضعیت فرشاد دوسی‌پور دانشجوی ۲۳ ساله کرد که اکنون در زندان اوین به سر می‌برد ابراز نگرانی کرد.

فرشاد دوسی‌پور، روز ۱۵ می در یکی از خیابان‌های ایوان غرب در غرب ایلام از سوی نیروهای لباس شخصیِ سپاه پاسداران در ایران دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال یافت.

در بیانیه این سازمان که به تازگی منتشر شده، آمده است :‌«دوسی‌پور که در طول زمان بازداشت در زندان اوین دچار مشکلات ریوی شده است در حال حاضر احتمالا در معرض شکنجه قرار دارد.»

در اواخر آوریل، دوسی‌پور اطلاعاتی مبنی بر ناآرامی در ایوان غرب به دنبال کشته شدن سه تن از سوی نیروهای امنیتی در تظاهرات علیه نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در این منطقه را در اختیار رسانه‌های خارجی مثل بی‌بی‌سی نیوز و روز آنلاین قرار داد.

مقامات ایرانی ارائه اطلاعات داخلی به رسانه‌های خارج از ایران را محکوم می‌کنند و تاکنون افراد بسیاری خصوصا در مناطقی که به لحاظ قومی در اقلیت هستند دستگیر شده‌اند و یا به دلیل در اختیار گذاشتن این نوع اطلاعات در اختیار روزنامه نگاران خارجی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

براساس این گزارش، فرشاد دوسی‌پور به خاطر سخنرانی که به مناسبت روز دانشجو در ایران در هفتم ماه دسامبر در دانشگاه تهران بیان کرد 55 روز در بند 209 زندان اوین که از سوی وزارت اطلاعات مدیریت می‌شود، زندانی بود.

وی با سپردن وثیقه‌ای به ارزش پنج میلیون و 650 هزار دلار آمریکا از زندان آزاد شد.

یک پزشک که در ایلام وی را معالجه کرد گفت که او به شدت به خاطر مشکل ریوی که در اوین پیدا کرده، بیمار است و وضعیت «بحرانی» دارد.

به گفته خانواده‌ دوسی‌پور، او در حین بازداشت، بیمار بوده و بدنش شدیدا عفونت کرده است.