رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۸۷

احتمال استرداد چند "جاسوس" به ایران توسط پاکستان

ای‌بی‌سی‌نیوز از تصمیم احتمالی مقامات پاکستانی در تحویل شش عضو گروه جند‌الله که تهران آن‌ها را از عوامل جاسوسی آمریکا(سیا) می‌داند به ایران خبر داد.

بر اساس این گزارش، به عنوان نمود دیگری از تنش فزاینده در روابط میان آمریکا و پاکستان، مقامات پاکستانی تهدید کردند این شش تن را که از اعضای یک گروه شبه‌نظامی قبیله‌ای هستند به تهران تحویل خواهند داد.

ایران می‌گوید که شبه‌نظامیان جند‌الله به رهبری عبدالمالک ریگی به نفع سیا در ایران جاسوسی می‌کنند.

این گزارش حاکی است، گروه جند‌الله در منطقه بلوچستان واقع در مرز ایران و پاکستان فعالیت می‌کند و تاکنون حملاتی را بر ضد تاسیسات نظامی و مقامات ایران در داخل این کشور انجام داده است.

سیا هر گونه ارتباط مستقیم با این گروه را رد کرده است اما مقامات آمریکایی به شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز گفتند که بارها با کادر رهبری گروه جند‌الله ملاقات‌هایی داشته‌اند و توصیه‌هایی در اختیار آن‌ها گذاشته‌اند.

این گزارش می‌افزاید که مقامات اطلاعاتی آمریکا تلاش می‌کنند از استرداد این افراد به ایران جلوگیری کنند.

شش نفر از اعضاء جند‌الله هفته گذشته توسط نیروهای پاکستانی بازداشت شدند و بر اساس گزارش‌ خبرگزاری مهر در ایران، استرداد آن‌ها به تهران قریب الوقوع است. احتمال محاکمه به جرم جاسوسی و اعدام آن‌ها نیز دور از ذهن نیست.

به گفته مقامات رسمی، عبدالمالک ریگی در میان افراد بازداشت شده در پاکستان نیست.

مقامات اطلاعاتی آمریکایی می‌گویند که گروه جند‌الله در تعقیب عوامل شبکه القاعده و جلوگیری از ورود آن‌ها به منطقه بلوچستان نقش مثبتی داشته‌اند.

غلام‌حسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات ایران می‌گوید که آمریکا پشت بسیاری از حوادث ایران است و «ما برای اثبات این ادعا مدارک بسیاری در اختیار داریم.»