رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۸۷

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

نقد عملکرد چهارساله مجلس هفتم
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «مراقبت از این خانه» به نقد و بررسی سخنان پیش‌از خطبه‌ غلام‌علی حداد عادل رییس مجلس هفتم در نماز جمعه این هفته تهران پرداخت.

این روزنامه در واکنش به دفاع آقای حداد عادل از عملکرد مجلس هفتم، می‌نویسد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، مجلس هفتم یکی از ضعیف‌ترین مجالس جمهوری اسلامی بوده است.

اعتماد‌ملی در بخش دیگری از سرمقاله خود با انتقاد از نظارت ضعیف مجلس بر فعالیت‌های اقتصادی دولت، می‌آورد: «در حالی که رییس‌جمهور، وزرا، مرکز پژوهش‌های مجلس و... همگی بر ناتوانی دولت و مجلس در مهار قیمت‌ها صحه گذاشته و در این میان مقامات عالی‌رتبه و حتی مراجع عالی‌قدر را وادار به واکنش کرده، انصافا قدرت فراوانی می‌خواهد تا آدمی بدین راحتی و صراحت چشمان خود را روی واقعیت ببندد!»

سرمقاله‌نویس اعتماد‌ملی در پایان ضمن برشمردن برخی ضعف‌های مجلس هفتم در اتمام برخی تحقیق‌ و تفحص‌ها از نهاد‌های دولتی، می‌نویسد: «هفتم خرداد در راه است. روزی که سالگرد تشکیل مجلس در ایران است. این امید می‌رود که مجلس هشتم از منزلت و جایگاه خود به خوبی دفاع کند، سنت‌ها و روش‌های غلط و بدعت‌آمیز مجلس هفتم در نحوه تعامل با دولت را تغییر دهد و به جایگاه واقعی خود که در راس امور بودن است، بازگردد.»


انتقاد از منتفی شدن استیضاح وزیر بازرگانی


روزنامه جمهوری‌اسلامی هم در سرمقاله امروز خود با عنوان «مجلس در کجای امور است» به انتقاد از عقب‌نشینی مجلس در استیضاح وزیر بازرگانی پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با اعتراف به این‌که مخالف استیضاح وزیر بازرگانی بوده است، می‌نویسد: «حق این بود که این استیضاح انجام می‌شد تا به قانون عمل شود و از طرف دیگر مخالفان استیضاح باید تلاش می‌کردند وزیر رای اعتماد بگیرد و ابقا شود تا کار آن‌ها هم قانونی باشد.»

جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سرمقاله خود با تشریح دلایل این استیضاح ادامه می‌دهد:‌ «این کار هم برای دولت مفید بود هم یک روشنگری در جامعه محسوب می‌شد و هم برای حفظ حرمت و جایگاه مجلس بسیار موثر بود. این‌که رییس قوه‌مجریه در آخرین روزهای عمر مجلس هفتم در صحن مجلس حاضر شود، از عملکرد دولت دفاع کند، درباره روابط فی‌مابین دو قوه سخن بگوید و خاطره خوشی از تعامل دو قوه را بدرقه مجلس هفتم کند اقدام بسیار مثبتی بود.»

این روزنامه در ادامه می‌آورد:‌ «متاسفانه هیئت‌رییسه مجلس هفتم در ماجرای استیضاح وزیر بازرگانی به بدترین شیوه‌ها متوسل شد و با این کار خود نه تنها هیچ مشکلی را حل نکرد، بلکه به دلیل ارتکاب اعمال خلاف قانون و توسل به روش‌های غیراخلاقی موجب تضعیف مجلس و نظام شد.»

جمهوری اسلامی در پایان سرمقاله خود با ارزیابی فعالیت چهارساله مجلس هفتم می‌آورد: «این مجلس علیرغم فرصت بسیار مناسبی که در اختیار داشت بسیار ضعیف عمل کرده است. مجلس هفتم همواره از هیئت رییسه‌ای رنج برده که در برابر فشارهای بیرونی ضعف نشان داده و همین فشارها را میان نمایندگان مجلس توزیع کرده و در مواردی حقوق قانونی آن‌ها را نادیده گرفته است.»

انتقاد از هئیت رییسه مجلس هفتم
روزنامه مردم‌سالاری هم در سرمقاله امروز خود با عنوان « تعامل بین اکثریت و اقلیت مجلس هشتم» به قلم حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مجلس هفتم به بررسی عملکرد مجلس پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: ‌«معتقدم هیئت‌رییسه مجلس هفتم شانیت مجلس را رعایت نکرد، در حالی‌که حفظ شانیت مجلس برعهده هیئت‌رییسه است و متاسفانه هیئت رییسه مجلس هفتم سعی کرد مصلحت‌گرایی را بر قانون‌گرایی حاکم کند.»

این نماینده در بخش دیگری از یادداشت خود می‌آورد: «متاسفانه مجلس هفتم پس از پایان دولت خاتمی در نیمه راه با تغییر 180 درجه ای در استراتژی مواجه شد.»

مردم‌سالاری در ادامه با انتقاد از ضعف مجل هفتم در نظارت بر عملکرد دولت نهم، می‌نویسد: «در بعد نظارتی نیز، با توجه به این‌که مجلس هفتم در تحقیق و تفحص‌ها، آماری بی‌سابقه و چشمگیر دارد اما به دلیل آن‌که بیشتر آن‌ها ناشی از عملکرد شخصی و مربوط به حوزه‌های خاص بود نه کلان، تاثیر چندانی نداشت.»

این روزنامه در بخش پایانی سرمقاله خود در خصوص باید‌های مجلس هشتم می‌آورد: «مجلس باید به مباحثی مبنی بر مقصریابی پایان دهد، باید احترام متقابل در مباحث کلان و خرد میان مدیران اجرایی و نمایندگان حفظ شود، باید تعامل بین اکثریت و اقلیت بیشتر شود.»