رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۸۷

صد نوجوان ایرانی در آستانه اعدام

صد نوجوان ایرانی به دلیل قتل عمد در آستانه اعدام قرار دارند.

ماهنامه «سپیده دانایی» در تازه‌ترین شماره خود به بررسی موضوع خشونت نوجوانان پرداخته و در گفتگو با یک وکیل دادگستری از اعدام ۱۰۰ نوجوان خبر داده است.

به نوشته این ماهنامه این آمار به طور رسمی اعلام نشده و مقامات قضایی ایران درصدد هستند تا با استفاده از وکیل و سایر ابزارهای قانونی، رضایت خانواده‌های مقتولان را برای جلوگیری از حکم اعدام بگیرند.

محمد مصطفایی وکیل دادگستری و عضو کمیته حقوق بشر کانون وکلا که وکالت بیش از ۲۰ نوجوان مرتکب به قتل را برعهده دارد، به این ماهنامه اجتماعی - روانشناسی گفته است: «برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی باید هیئتی از قوای سه‌گانه به همراه کارشناسان روانشناسی، جرم‌شناسی و جامعه‌شناسی تشکیل شود تا زمینه‏های وقوع این قتل‏ها بررسی شود»

در هفته‌های اخیر موضوع اعدام نوجوان ایرانی مورد توجه قرار گرفته‌است.

از جمله خبرگزاری فارس از موافقت رئیس قوه‌قضاییه ایران از اعدام جوانی که متهم است در سن ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده، خبر داد.

پیش از این آقای شاهرودی دستور توقف اجرای حکم اعدام نوجوان دیگری به‌نام بهنود شجاعی را صادر کرده بود. این برای دومین‌بار طی دو هفته اخیر است که داد‌گاه‌های ایران حکم اعدام یک نوجوان را تأیید می‌کنند.

دو معاهده بین‌المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی، اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده است. ایران هر دوی این معاهدات را تصویب کرده‌است.


در همین رابطه:
موافقت مقامات قضایی ایران با اعدام یک جوان دیگر
اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی متوقف شد
صدور حکم اعدام برای یک نوجوان
اتحادیه اروپا: بهنود شجاعی را اعدام نکنید