رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۸۷

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

تاثیر افزایش قیمت نفت بر اقتصاد ایران
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «طلاي سياه بلاي ايران» به قلم حمید‌رضا برادران شرکاء به بررسی نقش افزایش قیمت نفت بر اقتصاد ایران پرداخته است.

این روزنامه در تحلیلی اقتصادی می‌نویسد که افزایش قیمت نفت در کشور‌هایی مثل ایران که اقتصاد تک‌محصولی دارند موجب افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش واردات می‌شود، «در چنين حالتي اين درآمدها به جاي آن‌كه صرف رونق اقتصادي و خدمات بهتر در داخل كشور شود، تنها سود سرشاري را به كشورهاي صادركننده محصولات سرازير مي‌كند.»

سرمایه در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌نویسد که افزایش درآمد‌های نفتی می‌توانست جذب بخش خصوصی شود. هرچند که به اعتقاد سرمقاله‌نویس این بخش ظرفیت جذب این سرمایه هنگفت را نداشت.

تعمیم سازوکار صلح لبنان به کل منطقه
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «كارگاه دموكراسی» به تجزیه و تحلیل تحولات اخیر لبنان پرداخته است.

به‌نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، فارغ از این‌که کشور لبنان محل تلاقی و نفوذ قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای است، اما نبیاد این نکته را از یاد برد که رادیکال‌ترین عقاید و گرایش‌های سیاسی آموخته‌اند که منافع خود را در فضایی آمیخته با اعتدال دنبال کنند.

این روزنامه براساس همین الگو، می‌نویسد: «توافق سیاسی طرف‌های بحران لبنان، این كشور را به الگوی جایگزین برای خاورمیانه دموكراتیك تبدیل می‌كند و این گزینه را پیش‌رو می‌نهد كه به جای منطق نومحافظه‌كارانه اشغال نظامی برای رسیدن به دموكراسی در كشورهایی كه دارای تكثر قومی، زبانی، مذهبی و فكری هستند، به رسمیت شناختن این تكثر و پرهیز از استفاده از زور، بهترین و كم‌هزینه‌ترین راه رسیدن به دموكراسی است.»

کارگزاران در پایان نتیجه می‌گیرد: «وقتی بازیگران منطقه‌ای و جهانی به‌طور ضمنی برای حل بحران در سطح داخلی در كشوری چون لبنان به توافق می‌رسند، می‌توانند این قاعده بازی را به سطح منطقه‌ای آن نیز تعمیم دهند.»


نتایج نشست دوحه


روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان«آرامش در حضور ديگران» به نتایج نشست دوحه برای بازگشت آرامش به لبنان پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که پیمان دوحه به احتمال قوی جایگزین معاهده طائف شده و به احتمال فراوان در هفته آینده مجلس لبنان میشل سلیمان را به ریاست‌جمهوری این کشور برخواهد گزید.

روزنامه اعتماد‌ملی در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به مخالفت تلویحی عربستان سعودی با این نشست، می‌نویسد: «برخي از مراجع سياسي منطقه‌اي و عربي از جمله عربستان سعودي علا‌قه چنداني به توفيق كنفرانس دوحه نداشتند. اتحاديه عرب نيز كه در دو سال گذشته همواره تلا‌ش كرده بود بين گروه‌هاي لبناني توافق ايجاد نمايد اما موفق به اين مهم نشده بود، تلويحا از توفيق كنفرانس استقبال كرد.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه همچنین نتیجه می‌گیرد: «ه كنفرانس پذيرفته است در قبال خلع سلا‌ح حزب‌الله سكوت كند. با اين حساب آمريكا و اسرائيل بازنده بزرگ نشست دوحه هستند.»

روزنامه اعتمادملی در بخش پایانی سرمقاله خود می‌آورد: «موفق‌ترين جريان پيروز در اين كنفرانس حزب‌الله و مخالفان گروه 14 مارس بودند.»