رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۸۷

آماده باش کامل نیروهای امنیتی در تبریز

نیروهای انتظامی و امنیتی شهر تبریز و شهرستان‌های استان آذریابجان شرقی در سالروز اعتراضات مردم آذربایجان به نشر کاریکاتوری در روزنامه دولتی ایران، به آماده باش کامل در آمدند.

در پی پخش شبنامه‌هایی با مضمون دعوت از مردم برای شرکت در اعتراضات و تظاهرات در تبریز، اکیپ‌های ضد شورش و لباس شخصی به صورت گسترده در تمام نقاط شهر به ویژه مرکز شهر مستقر شدند.

این شبنامه‌ها علاوه بر تبریز در شهرستان‌های دیگر استان چون صوفیان، شبستر، مراغه، مرند و اهر نیز پخش شدند.

در این شبنامه‌ها با یادآوری این واقعه از مردم خواسته شده بود تا در تحصن و اعتراضاتی که امروز ساعت ۵ در تقاطع آبرسانی و بازار قدیمی تبریز برگزار می‌شود حضور بهم رسانند.

به گزارش خبرنگار زمانه از تبریز بازار قدیمی تبریز و خصوصاً بازار زرگرها از ظهر امروز به بعد به حالت نیمه تعطیل در آمده و تا لحظه ارسال خبر کاملاً تعطیل شد.

تمامی پمپ بنزین‌های مرکز شهر بجز یک پمپ بنزین، تعطیل و خبرهای رسیده از ترمینال تبریز حاکی از بسته شدن مراکز سوخت‌رسانی این ترمینال است.

بر اساس این گزارش نیروهای ضد شورش با استقرار پرتراکم در پل تقاطع آبرسانی تمامی رفت و آمدها را تحت نظر دارند.

دوسال قبل نشر کاریکاتوری در ویژه‌نامه جمعه روزنامه ایران منجر به وقوع اعتراضات گسترده در تبریز و دیگر شهرهای آذری زبان شد. در این اعتراضات بیش از ۱۵ خودرو و همچنین ساختمانی در تقاطع آبرسانی به آتش کشیده شد و منجر به کشته و زخمی شدن در حدود ۶۰ تن گشت.

سال گذشته نیز اعتراضات و تحصن‌هایی در بازار تبریز در سالگرد این رویداد برگزار شد که با دستگیری بیش از ۲۰ تن همراه بود.


در همین رابطه:
روزنامه ايران در تبريز خريدار دارد؟

نظرهای خوانندگان

bikheial
zooretoon be dolat nemiresad
film rangi bazi mikonid?

-- بدون نام ، May 22, 2008 در ساعت 01:33 PM

یاشاسین اذربایجانلر

-- داریوش ، May 22, 2008 در ساعت 01:33 PM

خیلی با مزه س که دبیر وبسایت چنین خبر کاملا کذبی رو رو سایتش میگذاره.چنان تصویری از تبریز ساختید که انگار داره درباره فلوجه و بغداد حرف می زنه. من خودم الان به تبریز زنگ زدم. نه برادرم و نه دوستام این حرفا رو تایید نکردن. ضمنا من همون موقع که اون سر و صدا ها شد تو تبریز دانشجو ی سال آخر تو " سهند" بودم. باید عرض کنم که این جمله گزارشتون که میگه "منجر به کشته و زخمی شدن در حدود ۶۰ تن گشت. "یعنی چه؟
بدترین گزارشها یی که جدایی طلبا تو دانشگاهمون پخش می کردن کشته شدن دو یا سه نفر در ارومیه و نقده بود.تا آخر هم همینو گفتن. که البته همونش هم مهمه ؛ولی اینجا جوری نوشتین که گویا شصت نفر کشته شدن.اینطور تنظیم خبر کردن فقط آب به آسیاب سایت شمس تبریز که مال جدایی طلباس و اونایی که خیز ورداشتن واسه تکه تکه کردن ایران می ریزه و بس. آقای جامی یه کم دلتون برای ایران بسوزه لطفا.شما که منطقی به نظر می این.

-- محسن موسویان ، May 22, 2008 در ساعت 01:33 PM

اگر نیروهای انتظامی خودشان ، باعث ایجاد اشوب نشوند و بگذارند تا مردم به ارامی و با دادن چند شعار مراسم اعتراض خود را به انجام برسانند ، هیچگونه اتفاق حادی صورت نخواهد پذیرفت !.
داوید.

-- داوید ، May 22, 2008 در ساعت 01:33 PM

شلوغش کرده بودند.خیلی ها هم از این شلوغ بازی استفاده کردند و به ریش این جماعت خندیدند.مثل تمام این سال ها که اقلیت های قومی به جان هم افتادند و خودزنی کردند و ...
ایکاش این جماعت این کار را وقتی که اعلمی رد صلاحیت شد کرده بودند.آنوقت شاید میشد آنرا به پای بلوغ سیاسیشان نوشت...

-- بی نام ، May 22, 2008 در ساعت 01:33 PM

دوست عزیز جناب آقای موسویان:
اولاً شما که تبریز تشریف نداشتید بالطبع نمی توانید اظهار نظری در جهت صحت و سقم این ماجرا داشته باشید
دوماً این عزیزان گمنام امام زمان زیر پل آبرسان بنده را تفتیش بدنی کردند و مدارکم را بازرسی فرمودند(با مخلفات)
سوماً شما احتمالا با ولیعصر تماس گرفتید که در آنجا هیچ خبری نبوده و جیگرها بدور از چشم ماموران گشت ارشاد به قدم زدن با bfهایشان می پرداختند. یا اینکه دوستان شما در باغ تشریف نداشتند یا در صف پمپ بنزین دروازه تهران به دلیل بسته شدن پمپ های وسط شهر. مثل موقعی که در همان ولیعصر انفجاری شد و شیشه های ساختمانهای محله ی ژان ریخت و البته سیمای تبریز خبری داشت در این مورد اما کمتر کسی مانند دوستان و فامیل شما از این موضوع خبردار شدند
چهارماً دیروز 10 نفر در راسته کوچه دستگیر شدند که بازهم کسی چون شما که از مهلکه بدورید مطلع نیست
پنجم: 60 نفر کشته و زخمی آما رسمی مرکز بهداشت و درمان استان بود.
شما اگر در تبریز تشریف داشتید حتماً می دیدید که اینجا فلوجه نیست. اینجا تبریز است که خون مردمش بر روی آسفالت آبرسان و امام و بازار و دانشگاه ریخته شده. شما اگر تبریزی بودید و تبریز بودید هیچ وقت این سرزمین پاک را با عراق و عراقیهای تماماً جنایتکار مقایسه نمی کردید. این مردم برای یکپارچه گی وطنشان جنگیدند و خون دادند.

-- هادی ، May 22, 2008 در ساعت 01:33 PM

اخرچرادروغ می گویید؟وضعیت تبریزخیلی هم عادی است .اخه برای جذب مخاطب هردروغی که نمی نویسند .شما فکر می کنید ازداخل کشورهیچ کس به سایت شما سرنمی زند ومطالب را نمی خواند؟ا

-- بدون نام ، May 22, 2008 در ساعت 01:33 PM

با سلام
باید به عرض مدیر سایت و همه رسانه ها برسانم که این واژه مجعول و فارس ساخته "زبان آذری " را بکار نبرید من به عنوان یک آذربایجانی اعلام میکنم که ما ترک آذربایجانی هستیم نه آذری زبان در دنیا هیچ زبانی به نام آذری وجود ندارد و این واژه جعلی و ساخته مخالفان زبان ترکی است باتشکر از آذربایجانشرقی

-- ترک زبان ، May 22, 2008 در ساعت 01:33 PM

آقا ول کنید این تبریز رو چرا اینقدر اخبارش رو پوشش میدید؟ این مردم به قول ترک زبان" ترک آذربایجانی" همین اند. وقتی ازشون نمی نویسی میگن به ما ظلم شده کسی صدای ما رو نمی شنوه. وقتی می نویسی خودشون میگن دروغه. من از ارومیه هستم و خودم دیدم که این تبریزیها (اهری ها) چه ظلمی به بقیه ماها کردند. چه مسولانی داشتند همه رو فراری دادند به جاش آدمهایی اومدند که باید به امام جمعه بله قربان بگن و شهرداشون ارک رو خراب کنه. اینا همینن. من به نمایندگی از بقیه از زمانه تشکر می کنم و در آخر به این آقایون میگم: خلایق هرچه لایق

-- رضوی ، May 23, 2008 در ساعت 01:33 PM

دوستانی که ادعای کذب بودن خبر را می کنند لینک های زیر را ببینید
http://www.roozonline.com/archives/2008/05/post_7510.php
http://www.akhbar-rooz.com/news.jsp?essayId=15306

-- هادی ، May 23, 2008 در ساعت 01:33 PM

بنده اين خبر رو تائيد ميكنم بر پي بردن به اين كه در شهرهاي آذربايجان حكومت نظامي ايجاد كره اند كافي است به آبرسان ويا مناطق بازار برويد تجمع هزاران نيروي نظامي ( بدون احنساب لباس شخصي ها) ودستگيري مردم كاملا واضح وروشن ميباشد كه بنده خودم در تبريز اين تجمع نيروها را درمنطقه آبرسان ديدم وساير شهرها تا آنجا كه من اطلاع دارم همينگونه بوده است

-- علي ، May 24, 2008 در ساعت 01:33 PM

این اشخاص یک مشت دروغ گو هستند که سعی دارند خودشون رو تورک جا بزنند

-- هومن ، May 24, 2008 در ساعت 01:33 PM

لطفا سئولات مرا در ج کنید بگذارید طرفدران یکسان سازی پاسخ دهند:
من به عنوان یک سرباز آذربایجانی از شما و از همه هم میهنان فارس خود می پرسم:
1- اگر بخواهند دنیا را در قالب دهکده جهانی اداره کنند و حاکمان جهان ، آموزش و پرورش رسمی را در مدارس و دادرسی ها ،را در محاکم و سامانه های اطلاع رسانی را در محافل اجتماعی و فرهنگی کشور به زور و با زبان انگلیسی تحمیل وزبان مادری فارسی را ممنوع کنند. حاضرید چنین حکومتی را به عنوان حکومت ملی خود بپذیرید.
2- آیا اعمال چنین روشی بر مبنای آموزه های اسلامی و یا دموکراسی خواهی استواراست؟
3- آیا شما با کسانی که کمر به نابودی هویت و زبان و فرهنگ و میراٍ ث نیاکانتان بسته اند
احساس برادری و هم وطنی میکنید . آیا ممکن است بدون وجود چنین احساسی بین همه ملت های ایران همبستگی علیه استبداد و بی قانونی به وجود آورد؟ اگر نه .پس شما و همه کسانی که ایران با امپراتوری پارس یکی می گیرند باید در بنیان های فکر ی خود تجدید نظر کرده و این الگوی نژاد پرستی و زبان پرستی ضد دینی را کنار بگذارند.

-- نادر ، May 25, 2008 در ساعت 01:33 PM

از شما جناب نادر تشكر ميكنم من هم به عنوان يك تورك ( نه آذري جعلي و اختراع كسروي ) ميخواهم كه هموطنان عزيز فارسم به اين سوالات شما منطقي و نه از روي عناد پاسخ دهند كه اين خواسته تنها ما توركها نيست بقيه ملتهاي ساكن ايران هم نظير عربها و كردها و...هم همين را ميخواهند بنظر من اگر منطقي باشيم همه چيز را ميتوان با خير وخوشي حل نمود در غير اينصورت متاسفانه دورنماي خوشي براي ايران عزيز ديده نميشود

-- آلپاي ، May 26, 2008 در ساعت 01:33 PM

من به عنوان یک آدم معمولی که در کارهای سیاسی واینجور حرفها دخالتی ندارم . به عنوان یک نوجوان آذربایجانی روز چهارشنبه وقتی از کتابخانه مرکزی تبریز واقع در چهارراه لاله به چهارراه منصور با دوچرخه می رفتم که به یکی از دوستام کتاب بدهم ساعت تقریباً 3تا3.5 بعداز ظهر بود که نیروهای پلیس با اتوبوسهای شرکت واحد در بازار و شهناز و میدان ساعت وتمام خیابانها پیاده می شدند ودر پیاده روها ماموران باطوم به دست قدم می زدند حتی داخل پارکینگ طبقاتی سهند پر از مامورها بود . با همه اینها وقتی نظرات دوستان دور از تبریز را مشاهده کردم حقیقتاً متاسف شدم که : به این همه شرایط غیرعادی ایجاد شده در تبریز نمی توان حکومت نظامی گفت ؟

-- کوروش ، May 27, 2008 در ساعت 01:33 PM