رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۷

همجنسگرای ایرانی از لندن اخراج نمی‌شود

اداره مهاجرت بریتانیا اعلام کرد که به مهدی کاظمی تبعه همجنسگرای ایرانی که در آستانه اخراج از این کشور بود، پناهندگی اعطا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، این احتمال وجود دارد که کاظمی در صورت بازگشت به ایران، به جرم همجنسگرایی با خطر مرگ مواجه شود.

سخنگوی اداره مهاجرت بریتانیا اعلام کرد که با توجه به موارد خاص این پرونده، تصمیم بر این شد که به کاظمی حق ادامه اقامت در این کشور داده شود.

کاظمی در سال ۲۰۰۵ برای تحصیل در رشته زبان انگلیسی به بریتانیا رفت. او بعداً اطلاع پیدا کرد که دوست پسرش در ایران به لواط متهم و به دار آویخته شده است. کاظمی به خاطر ترس از مجازات اعدام خواستار پناهندگی شد.

وزارت کشور بریتانیا در سال ۲۰۰۷ درخواست پناهندگی مهدی کاظمی ۱۹ ساله را رد کرد. وی در آن زمان به هلند گریخت و بار دیگر درخواست پناهندگی داد.

شورای کشوری هلند نیز با استناد به قوانین اتحادیه اروپا مبنی بر این که متقاضی پناهندگی نباید بعد از طرح نخستین تقاضای پناهندگی در یک کشور عضو اتحادیه اروپا، از کشور دیگر عضو همان درخواست را مطرح کند در دادگاه فرجام درخواست پناهندگی کاظمی را رد کرد.

براساس این گزارش، با مداخله نمایندگان پارلمان بریتانیا و هلند و همچنین نماینگان پارلمان اروپا جکی اسمیت وزیرکشور بریتانیا اعلام کرد در نظر دارد تا زمان بررسی مجدد پرونده کاظمی، اخراج وی را به حال تعلیق در آورد.

آسوشیتدپرس نیز در خبری از لندن نوشت که وزارت کشور بریتانیا اعلام کرد قصد ندارد این نوجوان همجنسگرای ایرانی را به کشورش برگرداند.

آژانس مرزی بریتانیا نیز اعلام کرد که مهدی کاظمی اجازه دارد در این‌کشور بماند.


در همین ارتباط:
همجنسگرای ایرانی به ایران فرستاده نمی‌شود
همجنس‌گرای ایرانی همچنان در بازداشت است
اجازه اقامت برای يک زن همجنسگرای ايرانی