رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۷

اتحادیه اروپا خواستار آزادی مذهب در ایران شد

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواست تا شش تن از رهبران بهائیان را که اخیراً بازداشت شده‌اند، آزاد کرده و آزادی کامل مذهبی را در این کشور فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، در این بیانیه که رئیس اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) به نمایندگی از ۲۷ عضو این اتحادیه منتشر کرد، مراتب نگرانی این کشورها از بازداشت‌های بهائیان در روز چهاردهم ماه می ابراز شده است.

رعایت کامل حق انتخاب دین و عمل به آن، پایان تعقیب قضایی ‌جامعه بهائیت و آزادی افراد بازداشت شده از مواردی هستند که به طور مشخص، اتحادیه اروپا درباره آن‌ها به ایران تذکر داده است.

رویترز نیز در گزارش مشابهی خبر داد که در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا نگرانی جدی خود را در مورد ادامه تبعیض نظاممند و آزار و اذیت بهائیان ایران به علت دین‌شان تکرار می‌کند.»

بهائیت ۱۵۰ سال قبل در ایران پا گرفت و دانشنامه بریتانیکا تعداد پیروانش را بیش از هفت میلیون نفر برآورد کرده است.

مقامات ایرانی بازداشت شش رهبر بهائی را تأیید کرده‌اند، اما می‌گویند آنها به اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با خارجی‌ها دستگیر شده‌اند.

این مقامات ارتباط این بازداشت‌ها با مذهب این افراد را رد کرده و افزوده‌اند که تمام ایرانیان بدون توجه به دین‌شان از حقوق یکسانی برخوردارند.

خبرگزاری آلمان نیز در این خصوص نوشت که تحت پیگرد قرار دادن بهائیان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ به سیاست رسمی دولت ایران تبدیل شده و از آن زمان تاکنون، بیش از ۲۰۰ تن از هواداران این دین در این کشور کشته و یا اعدام شده‌اند.


در همین رابطه:
الهام: بازداشت بهایی‌ها دلایل امنیتی دارد
نگرانی کانادا از دستگیری بهائیان در ایران

نظرهای خوانندگان

خدا خيرتان بدهد.فكري هم به حال مسلمانان اهل تسنن بكنيد

-- بدون نام ، May 22, 2008 در ساعت 04:54 PM

فکری به حال مردم یارسان(اهل حق ) که قریب سه میلیون نفر در ایران هستند بکنند که از هیچ حقوق اجتماعی و انسانی برخوردار نیستند موفق باشید

-- golbakhy ، May 25, 2008 در ساعت 04:54 PM