رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۷

ادعای «کارشکنی ایران در تحقیقات آژانس»

برخی دیپلمات‌ها می‌گویند که ایران در تلاش‌های اخیر سازمان ملل در خصوص بررسی اتهامات تهران برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای، کارشکنی می‌کند.

آسوشیتدپرس در گزارشی از وین به نقل از دیپلمات‌ها می‌نویسد که ایران، گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا و سایر کشورها را که ظاهراً انجام چنین تلاش‌هایی را ثابت می‌کند جعلی دانسته و آنها را رد می‌کند.

این دیپلمات‌ها می‌افزایند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که قرار نیست زودتر از روز جمعه در اختیار شورای ۳۵ عضوی خود قرار دهد شکست خود در پیشرفت در تلاش‌ها برای بررسی این ادعاها را تائید خواهد کرد.

محمد البرادعی مدیرکل آژانس، یک ماه قبل، زمانی که موافقت ایران را با بررسی اطلاعات جمع آوری شده توسط آژانس مشاهده کرد، در این مورد امیدوار بود.

البرادعی در آن زمان و با توصیف این تغییر عقیده ظاهری تهران به عنوان یک گام مثبت گفت: «ما تا آخر ماه می در موقعیتی خواهیم بود که توضیحات و تشریحاتی از ایران در مورد این ادعاها دریافت کنیم.»

اما دو دیپلمات که با مسیر این تحقیقات آشنا هستند، گفتند که ایران شواهد ارائه شده از سوی مقامات آژانس را جعلی نامیده و آنها را رد کرده است.

این دیپلمات‌ها که نخواستند نامشان فاش شود، افزودند که مقامات ایرانی در جریان این تحقیقات یک ماهه اصرار می‌کردند که تمام فعالیت‌های هسته‌ای آ‌نها از جمله تقریباً دو دهه فعالیت‌های مخفی که شش سال قبل آشکار شد صلح‌آمیز بوده است.

به گفته یکی از این دیپلمات‌ها این اصرار ایران، در نهایت بدل به وضعیت ناامیدکننده‌ای در ارتباط با حفظ وضع موجود شد.

جمهوری اسلامی که یک ماه قبل این ادعاها را قبل از موافقت با بررسی شواهد ارائه شده، رد می‌کرد همچنین اعلام کرده بود که هرگونه اطلاعاتی که از سوی آمریکا و سایر اعضای شورای حکام آژانس ارائه شده باشد و خلاف این را ثابت کند جعلی است.

با این حال دیپلمات‌های یادشده گفتند که این گزارش محرمانه همچنین اشاره خواهد کرد که برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران به رغم اعلام‌های متعدد محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران، چندان گسترش پیدا نکرده است.

احمدی‌نژاد در زمان اعلام پیشرفت‌های عمده در تلاش کشورش برای دست یافتن به قدرت اتمی در ماه گذشته گفته بود که دانشمندان ایرانی در حال نصب ۶ هزار سانتریفوژ جدید که حدود دو برابر شمار فعلی سانتریفوژهای ایران است و آزمایش نوع جدیدی سانتریفوژ هستند که پنج برابر سریع‌تر کار می‌کند.

اما یکی از این دیپلمات‌ها گفت که میزان گسترش برنامه هسته‌ای ایران از آن حدی که احمدی‌نژاد گفته بود بسیار کمتر است و ایران در مورد پیشرفتش اغراق کرده است.


درهمین رابطه:
انتشار متن کامل بسته پیشنهادی ایران
تهران، در انتظار سفر سولانا