رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۷

واکنش معاون صدا و سیما، به اظهارات ریچارد سمبروک

سخنرانی ریچارد سمبروک رئیس اخبار بخش جهانی بی‌بی‌سی در نخستین اجلاس بین‌المللی رادیو که از آن به عنوان تبلیغ بی‌بی‌سی ذکر شده، واکنش‌هایی را در میان مقامات اجلاس برانگیخته است.

آقای سمبروک در سخنرانی خود از راه‌اندازی تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی در پاییز امسال خبر داده بود اما رسانه‌های ایران بدون اشاره به جزئیات سخنان وی، گزارش کردند که سخنرانی وی با مطالب جانبدارانه‌ای در توصیف عملکرد شبکه بی‌بی‌سی همراه بود.

دکتر حسن خجسته معاون صدای «صدا و سیمای جمهوری اسلامی» نیز در واکنش به سخنان آقای سمبروک، وی را متهم کرد که «علی‌رغم اين كه ‌محور صحبت‌هايش از پيش در رابطه با فن‌آوری‌های نوين رسانه‌ای تعيين شده بود، با تغيير موضوع صحبت‌هايش به تبليغ شبكه‌ بی‌بی‌سی پرداخته‌است.»

به گزارس ایسنا، آقای خجسته با اشاره «هم‌گرايی رسانه‌ای» به عنوان موضوع محوری این اجلاس گفت که متأسفانه مقام مسئول شبكه بی‌بی‌سی در سخنراني‌‌اش به مدل خود به تبليغ رسانه خود پرداخته و عنوان كرده‌است كه بی‌بی‌سی يك رسانه آزاد است و بقيه رسانه‌ها در انحصار قرار دارند.

وی خاطرنشان كرد که البته سه اصلی كه مدير بخش اخبار جهانی بی‌بی‌سی مبنی بر ارائه اطلاعات و اخبار دسته اول، شفافيت و استدلال در خبررسانی و ارايه نظر و مدرك در امر خبررسانی مطرح كرده‌است، به طور مفصل در شبكه راديويی گفت‌وگو به چالش كشيده شده است.

اظهارات آقای خجسته به یکی از برنامه‌های شبکه رادیویی گفتگو اشاره دارد که در آن، حسام‌الدین آشنا استاد دانشگاه امام صادق، ماشاءالله شمس‌الواعظین روزنامه‌نگار و عنایت فانی سردبیر رادیوی فارسی بی‌بی‌سی به بررسی عملکرد این رادیو پرداختند.

با این حال سایت رسمی اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه، تنها به نقل بخشی از اظهارات آقای سمبروک پرداخته که به تأثیرات جهانی شدن در روند انتشار اخبار پرداخته است.

بر اساس گزارش این سایت آقای سمبروک در بخشی از سخنان خود گفته‌است که اکنون مخاطبان برای فهم دنیای خود هم به رسانه‌های ملی و هم به رسانه‌های بین‌المللی نیازمند هستند.

وی همچنین اشاره کرده‌است که اینترنت به همه سازمان‌های رسانه‌ای بزرگ و کوچک این امکان را داده‌است که مخاطبان جهانی برای خود بیابند.

ایسنا همچنین به نقل از آقای خجسته از عذرخواهی دبيركل اتحاديه راديو و تلويزيون‌های آسيا و اقيانوسيه از معاون صدا، در خصوص اظهارات آقای سمبروک خبر داده‌است.

آقای خجسته قائم‌مقامی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU) را نیز برعهده دارد.

گفتنی‌است معاون سياسی- امنيتی استاندار اصفهان نيز در پی سخنان آقای سمبروك، به نشانه اعتراض از صحبت‌های وی مبنی بر «عدم شفافيت و ارايه اخبار مستند از ايران» جلسه را ترک كرده بود.


در همین رابطه:
راه‌اندازی تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی در پاییز

نظرهای خوانندگان

خوب شد. ما که نمی توانیم چیزی بگوییم. بگذار آنها که آزادند بگویند. کجا صدا و سیمای ما آزاد است. اینها از فواید اینگونه اجتماعات است. جالبه مهمان دعوت می کنند و می خواهند آنچه که اینها خوششان می آید بگوید. کور خوانده اید.

-- علی ، May 21, 2008 در ساعت 06:06 PM

قابل توجه کساني که مي گويند حالا که "ما" نمي توانيم چيزي بگوييم پس بگذار آنها بگويند: فکر مي کنيد بي بي سي و دولت فخيمه عاشق چشم و ابروي علي آقاي بالايي است که بيايد ميليون ها پوند را خرح کند که شما اطلاعات درست و آزادي را بدست بياوري که احمدي نژادها نمي گذارند؟ شايد بخاطر سياست هاي بعضا احمقانه آقايان در تهران چنين بنظر آيد اما در واقع انگليسي ها برنامه اشان اشاعه اطلاعات نيست، ايجاد فضاي رواني است که من و شما بيشتر و بيشتر آنها را بهتر و دولت ايران را بدتر بدانيم و فردا هرچه با ايران و ايراني کردند را دربست بپذيريم. عزيز جان من و توي ايراني دنيا را درس مي دهيم مشکل و نيازي نداريم که ديگران به ما آزادي ياد بدهند و درباره اش تعريف هاي خروس قندي وار کنند که ما دهانمان آب بيفتد. ما خودمان ختم سخنراني در فوايد دموکراسي و گردش آزاد اطلاعات هستيم اما در عمل تمرين کردن را بلد نيستيم و زود خسته شده و به سانسور برمي گرديم. سادگي هم بد دردي است برادر جان، بيا ساده نباشيم

-- کوروش ، May 21, 2008 در ساعت 06:06 PM