رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷

تبدیل مجازات یک فعال دانشجویی به جزای نقدی

قوه قضاییه ایران مجازات پنج ماه حبس و ده ضربه شلاق برای علی نیکونسبتی از فعالان دانشجویی عضو دفتر تحکیم وحدت را به پرداخت جزای نقدی تبدیل کرد.

در همین حال سایت اطلاع‌رسانی دانشجویان امیرکبیر نیز به دستور مقامات قضایی مسدود شده‌است.

روزنامه کارگزاران امروز (سه‌شنبه) نوشت که مسئول روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت به پنج ماه زندان و ده ضربه شلاق محکوم شده بود، اما دادگاه عمومی تهران این مجازات را به پرداخت جریمه تغییر داد.

علی نیکونسبتی سال گذشته به علت شرکت در تظاهرات دانشجویی بازداشت و به تلاش برای اخلال در نظم عمومی متهم شد.

براساس این گزارش شعبه ۱۰۵۹ دادگاه عمومي تهران پس از برگزاری جلسه محاكمه و شنيدن دفاعيات علي نيكو نسبتی و وكيل مدافع‌اش وی را به ۵۰۰ هزار تومان جريمه نقدی بدل از ۵ ماه حبس و ده ضربه شلاق محكوم كرد.

همچنين اعلام شده که دادگاه علی عزيزی ديگرعضو دفتر تحكيم وحدت كه به تعويق افتاده است به زودي برگزار می‌شود. اتهام علی عزيزی نيز اقدام عليه امنيت ملی و اخلال در نظم عمومی اعلام شده است.

ده‌ها دانشجو در سال گذشته در ایران به اتهامات گوناگون بازداشت شده‌اند.

احسان منصوری، مجید توکلی و احمد قصابان سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر هستند که به جرم اهانت به اسلام به ۲۲ تا ۳۰ ماه زندان محکوم شده و همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

این در حالی است که در پی انتشار مقاله‌ای در پایگاه اطلاع‌رسانی دانشجویان امیرکبیر مبنی بر تحت فشار بودن دادگاه تجدید‌نظر برای تایید مجازات‌های تعیین شده برای این دانشجویان، مقامات ایران از روز یکشنبه دسترسی کاربران اینترنتی را به این پایگاه ممنوع کردند.

پایگاه اینترنتی دانشجویان امیرکبیر یکی از منابع اصلی اطلاع‌رسانی درباره جنبش‌های دانشجویی در ایران به شمار می‌رود.

دانشگاه‌های ایران همواره شاهد فعالیت‌های اعتراض‌آمیز هستند.


در همین رابطه:
‫۵ ماه حبس و شلاق برای فعال دانشجویی
نگرانی از وضعیت علی نیکو نسبتی