رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷

تهران، در انتظار سفر سولانا

وزیر امورخارجه ایران از موافقت با سفر خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا به تهران خبر داد.

این سفر برای تحویل بسته‌ای از مشوق‌ها با هدف ترغیب تهران برای توقف غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌شود.

با این حال به‌گزارش خبرگزاری‌ها، منوچهر متکی امروز(سه‌شنبه) پس از دیدار با همتایی غنایی خود در تهران با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: «هنوز در باره زمان این سفر توافق نشده است.»

تهران پیشنهادهای قبلی پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان در سال ۲۰۰۶ را که توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران از شروط آن بود، در همان سال رد کرد و بسته جدید در واقع مجموعه‌ای بهینه شده در قیاس با مجموعه قبلی است که به زودی به مقامات تهران تحویل داده خواهد شد.

آقای متکی که اظهاراتش را خبرگزاری مهر نقل می‌کرد، گفت: «اخیرا سولانا درخواست کرده در سفری به ایران بسته پیشنهادی ۱+۵ را به مسئولان ایرانی ارائه کند که با این درخواست موافقت شده است.»

ایران خود نیز آن‌چه را که بسته‌ای پیشنهادی برای مذاکرات سازنده می‌خواند، به طرف‌های اروپایی ارائه کرده است.

بسته یاد شده علاوه بر بیان دیدگاه‌های تهران در زمینه چگونگی رفع مشکلات جهانی همچون مقابله موثر با تروریسم، موضوع مناقشه هسته‌ای را نیز در بر دارد.

آقای متکی در این‌باره گفت که براساس اطلاعات دریافتی‌اش بسته پیشنهادی ایران مورد توجه و بررسی برخی طرف‌های مناقشه‌ هسته‌ای این کشور قرار گرفته است. در عین حال وی هیچ نامی از این طرف‌ها نبرد.

بسته پیشنهادی تازه ایران هفته گذشته توسط متکی برای بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل و نسخه‌ای از آن نیز برای وزای امورخارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و همچنین سولانا فرستاده شده است.

ایران محتوای این بسته را درباره مدیریت چالش‌های جهانی از جمله انرژی هسته‌ای ذکر کرده و اعلام کرده که این پیشنهادها شامل نقطه نظرهای ایران درباره مشکلات مهم جهان در سطوح سیاسی، امنیتی، اقتصادی و انرژی و همچنین مسئله استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.


در همین رابطه:
ایران «تضمین امنیتی» نخواسته است
ارائه بسته پیشنهادی ایران به چین و روسیه
«تضمین امنیتی برای ایران، مدنظر ۵+۱ نیست»