رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷

دیدار مقامات ایرانی با پاپ

پاپ بندیکت شانزدهم در سمیناری که در آن استفاده از دین برای توجیه خشونت محکوم شد، با مقامات ایرانی دیدار کرد.

به گزارش رویترز از واتیکان، هشت مقام مرکز ایرانی گفت‌وگوی بین ادیان وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پس از شرکت در سخنرانی عمومی پاپ با وی دیدار کردند.

مقامات ایرانی برای گفت‌وگو با مسئولان کلیسای کاتولیک با محور «ایمان و استدلال در مسیحیت و اسلام» به واتیکان سفر کرده‌اند.

در جریان این نشست نتیجه‌گیری شد که ایمان و استدلال، فی نفسه با خشونت مخالف هستند.

بر اساس این گزارش، در بیانیه مشترکی که در پایان این نشست منتشر شد، آمده است: «نباید از استدلال و ایمان برای استفاده در خشونت استفاده کرد. با این حال متأسفانه گاهی هر دوی آن‌ها برای خشونت مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.»

در این دیدار، دو طرف بر لزوم همکاری در توسعه معنویت و ترغیب احترام به نمادهای مقدس مذهبی تأکید کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «مسلمانان و مسیحیان باید با خویشتنداری درباره برخی مسائل، از تفاوت‌ها و در عین حال مشترکات آگاه بوده و از خداوند به خاطر آن‌ها سپاس‌گزار باشند.»

این گزارش حاکی است که اسامه بن لادن رهبر القاعده، اخیراً پاپ را متهم کرده به نحوی با انتشار کاریکاتورهای دانمارکی که پیامبر اسلام را به صورت یک تروریست به تصویر کشیده‌اند، ارتباط داشته است.

واتیکان در واکنش به این اتهامات اعلام کرد که پاپ در پی انتشار این تصاویر، بلافاصله آن‌ها را محکوم کرد.

مناسبات مسیحیان کاتولیک با مسلمانان در پی سخنرانی سال ۲۰۰۶ پاپ در آلمان که اسلام را «خشن و غیرمنطقی» توصیف کرد، تیره شد.

واتیکان که در سال ۲۰۰۶ اظهارات رییس جمهور ایران را که خواستار محو اسراییل شد، محکوم کرده بود، اعلام کرد که نشست بعدی بین ادیان با شرکت مسئولان ایرانی و واتیکان طی دو سال آینده در تهران برگزار خواهد شد.

رهبران مسلمان سراسر جهان، در ماه نوامبر با رهبران کاتولیک در واتیکان دیدار می‌کنند.

نظرهای خوانندگان

آيا اين نمايندگان ايراني از طرف آقاي مصباح هم نمايندگي دارد؟ يا آنكه آقاي مصباح به تشكليل سپاه استشهادي خود مشغول است؟

-- بدون نام ، May 1, 2008 در ساعت 02:06 PM