رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۸۷

واکنش ایران به گزارش جدید آژانس

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به دوازدهمین گزارش محمد البرادعی درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور گفت که تهران گزارشی ۲۰۰ صفحه‌ای برای روشن شدن فعالیت‌های هسته‌ای خود به آژانس ارائه کرده است.

این برای نخستین‌بار پس از سه دور مذاکرات محرمانه تهران با نمایندگان آژانس در یک ماه اخیر است که ایران اعلام می‌کند این حجم از اطلاعات را در مورد ادعاهایی که احتمال می‌دهد که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است،در اختیار آژانس قرار داده است.

به‌گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای سلطانیه که شب گذشته در در مصاحبه کوتاه تلفنی به خبرگزاری فرانسه افزود: « ایران هیچ سؤالی را بی‌پاسخ نگذاشته‌ است.»

وی گفت که تهران همه‌ توضیحات لازم را تا آنجایی که به ایران مربوط می‌شد را ارائه کرده است.

در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران آمده است، تهران هنوز باید اثبات کند که رابطه‌ای میان فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش با برنامه‌های نظامی هسته‌ایش وجود ندارد.

سلطانیه افزود: «ما توضیحاتی ۲۰۰ صفحه‌ای در رابطه با مطالعات ادعایی ارایه کرده‌ایم.»

وی در عین حال افزود: « ایران غنی‌سازنی اورانیوم را به تعویق نمی‌اندازد.»

به‌گفته این مقام دیپلماتیک ایران در عین حال به همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود، به طور جدی ابراز نگرانی کرده است که ایران همچنان به مخفی کردن اطلاعات درباره مطالعات ادعا شده در خصوص ساخت کلاهک‌های هسته‌ای و همچنین بی‌اعتنایی این کشور به درخواست‌های سازمان ملل متحد برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

این در حالی است که آقای سلطانیه در گفتگو با خبرگزاری فارس، بار دیگر آمریکا را متهم به دخالت در پرونده هسته‌ای ایران کرد و گفت: «گزارش جدید البرادعی سند دیگری است که نشان می‌دهد کلیه فعالیت‌‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است.»


در همین رابطه:
نگرانی آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران
سولانا با پیشنهادهای تازه به تهران می‌رود
گزارش برادعی درباره ايران، دوشنبه ارائه می‌شود
ادعای «کارشکنی ایران در تحقیقات آژانس»