تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آمریکا منع به‌کارگیری بمب‌های خوشه‌ای را رد کرد

در حالی که دبیرکل سازمان ملل متحد از توافق بیش از صد کشور جهان در اجلاس دوبلین، بر سر ممنوعیت به‌کارگیری بمب‌های خوشه‌ای ابراز خرسندی کرد، ایالات متحده اعلام کرد که به این پیمان جمعی نمی‌پیوندد.

به گزارش ایرنا از نیویورک، بان کی مون در بيانيه‌ای كه در نيويورك منتشر شد، گفت: ائتلاف گسترده كشورها، سازمان‌های بين‌المللی و جوامع مدنی استاندارد بين‌المللی تازه‌ای برای محافظت از غيرنظاميان، تقويت حقوق بشر و بهبود دورنمای توسعه ايجاد كرده‌است.

آقای بان افزود: تمامی نظام سازمان ملل آماده حمايت و ياری كشورهايی است كه تصمیم به اجرای اين معاهده دارند.


۴۰ درصد قربانیان بمب‌های خوشه‌ای کودکان هستند/AP

در مقابل خبرگزاری اتریش از واشنگتن گزارش داد، کاخ سفید در واکنش به معاهده اعلام کرد که آمريکا عميقاً نگران تأثيرات بمب‌های خوشه‌ای نيست، بلکه از هر نوع مهمات جنگی نگرانی دارد.

اسکات استانسل از سخنگویان کاخ سفید تأکید کرد: «با اين حال برخی اختلافات همچون مشکل صحت تاکتيک وجود دارند که باید رفع شوند.»

حدود ‪ ۴۰‬درصد قربانيان بمب‌های خوشه‌ای كودكان هستند.

این بمب‌ها عمدتاً در جنوب لبنان، عراق، افغانستان و كوزوو ظرف سال‌های اخير، توسط اسرائيل و آمريكا مورد استفاده قرار گرفته است.

آمريكا و اسرائيل در كنار روسيه و چين اين كنوانسيون را که بر اساس آن كشورهای عضو تعهد کرده‌اند از اين سلاح‌ها استفاده نكرده و انبارهاشان را تا هشت سال آينده از بين ببرند، نپذيرفته‌اند.


در همین رابطه:
توافق صد کشور بر سر ممنوعیت بمب خوشه‌ای

نظرهای خوانندگان

اینم از پایتخت دموکراسی دنیا. اونوقت ماها محور شرارتیم.

-- مانی ، May 31, 2008 در ساعت 05:50 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)