تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پیشنهاد تازه اسرائیل برای مبادله اسرا با لبنان

اسرائیل اعلام کرد که آماده است پنج زندانی لبنانی را آزاد کند و جنازه‌های پنج عضو دیگر حزب‌الله را در ازای دو سرباز اسرائیلی به اسارت گرفته شده در سال ۲۰۰۶ تحویل دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از رادیو نظامی اسرائیل، در میان زندانی‌های در بند اسرائیل که ممکن است آزاد شوند سمیر قنطار از جبهه آزای‌بخش فلسطین که در سال ۱۹۸۰ به اتهام کشتن یک غیرنظامی اسرائیلی و دختر چهار ساله‌اش به ۵۴۲ سال زندان محکوم شد، به چشم می‌خورد.

اسرائیل در ازای این اقدام، دو سرباز خود به نام‌های ایهود گلدواسر و عیلداد رجیو را که حزب‌الله ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶ در حمله‌ای به اسرائیل به اسارت گرفته است، تحویل می‌گیرد. در این حمله هشت سرباز اسرائیلی کشته شدند.

براساس این گزارش، اسرائیل در واکنش به این حمله، جنگ ۳۴ روزه‌ای را راه انداخت که تا چهاردهم اوت ۲۰۰۶ طول کشید و به ویرانی لبنان انجامید.

یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود گفت که به نظر می‌رسد دو طرف آمادگی دادن چنین امتیازهایی را داشته باشند و اسرائیل احتمالاً آزادی سمیر قنطار را پیش از دریافت اطلاعات موثق درباره سرنوشت رون آراد خلبنان اسرائیلی اسیر شده در سال ۱۹۸۶ خواهد پذیرفت.

برادر سمیر قنطار دوشنبه در بیروت گفت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حزب‌الله برای مبادله اسرا صورت گرفته است.

بسام قنطار افزود که من اطلاع یافته‌ام که اقدامات مثبتی درباره برادرم و همه زندانیان در اسرائیل در ۳۰ روز آینده صورت خواهد گرفت.

سید‌حسن نصر‌الله دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی روز دوشنبه خود به مناسبت هشتمین سال‌روز آزادسازی جنوب لبنان وعده آزادی اسراء را در آینده داده بود.

وی گفت که به زودی سمیر قنطار و برادرانش در میان ما خواهند بود.

آخرین مورد مبادله اسراء حزب‌الله با اسرائیل در اکتبر ۲۰۰۷ صورت گرفت که اسرائیل یک اسیر و جنازه‌های دو عضو حزب‌الله را در ازای جسد یک اسرائیلی و گزارش‌هایی درباره رون اراد مبادله کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)