تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فیلم تولپن برنده اصلی بخش نوعی نگاه جشنواره کن

روز گذشته (شنبه) جوایز بخش نوعی نگاه شصت و یکمین دوره‌ی فستیوال فیلم کن اعلام شد و فیلم تولپن (Tulpan) به کارگردانی سرگی دورتسوی از قزاقستان برنده‌ی جایزه‌ی اصلی این بخش شد.


صحنه‌ای از فیلم تولپن برنده جایزه اصلی نوعی نگاه

تولپن داستانی از عشق، ناکامی و حسرت است که در دل دشت‌های استپ در قزاقستان شکل می‌گیرد. آزا جوانی‌ست که بعد از پایان خدمت سربازی به خانه‌اش در صحرای استپ بر می‌گردد تا با خواهرش و خانواده‌ی او زندگی کند. آزا عاشق دختر چوپانی‌ست به نام تولپن، اما تولپن او را به خاطر گوش‌های بزرگش دوست ندارد. اگرچه آزا نا امید نشده و سعی می‌کند هر طور شده دل تولپن را بدست آورد.

فیلم جانی مد داگ ساخته ی ژان استفن سوویر جایزه‌ی امید (hope) را در بخش نوعی نگاه دریافت کرد. این فیلم درباره کودکی آفریقایی ست که در آرزوی چریک شدن است.

جایزه ناک اوت به فیلم آمریکایی تایسون (Tyson) ساخته‌ی جیمز توبک رسید. این فیلمی مستند درباره زندگی جنجالی مایک تایسون قهرمان بوکس جهان است و پیروزی‌ها و شکست‌های او را تصویر کرده است.


صحنه‌ای از فیلم تایسون

جیمز توبک به بهانه این فیلم پرسش‌های مهمی درباره‌ی نژاد پرستی و اختلاف طبقاتی در جامعه آمریکا مطرح کرده است.

فیلم ابر نهم ساخته اندرو درسن نیز برنده جایزه‌ ویژه هارت تروپ (Heart Throp) شد.

کیوشی کوروساوا به خاطر فیلم سونات توکیو جایزه ویژه هیئت داوران را در این بخش دریافت کرد.


صحنه‌ای از فیلم سونات توکیو

سونات توکیو فیلمی درباره بحران‌های زندگی مدرن در توکیوی امروز است. پدر خانواده که بازرگان است کارش را از دست می‌دهد اما حقیقت را به خانواده‌اش نمی‌گوید و هر روز مثل همیشه از خانه بیرون می‌رود و در پارک‌ها و خیابان‌ها قدم می‌زند.

بخش نوعی نگاه، بعد از بخش مسابقه، مهم‌ترین بخش فستیوال کن است و راه‌یابی یک فیلم به این بخش می‌تواند تضمینی برای پذیرش فیلم ساز در بخش مسابقه‌ی کن در آینده باشد.

امسال بیست فیلم از فیلم‌سازان مختلف سراسر جهان در این بخش شرکت داشتند که از میان آنها می‌توان به فیلم‌های مطرحی چون فیلم سه اپیزودی توکیو، ساخته مایکل کوندری، لئو کاراتس و بونگ جونهو، فیلم نمک دریا ساخته آن ماری جسیر، و فیلم گرسنگی ساخته‌ی استیو مک کوئین فیلمساز انگلیسی درباره بابی ساندز، انقلابی ایرلندی، اشاره کرد.

فاتح آکین فیلمساز ترک تبار آلمانی که رئیس هیات داوران در بخش نوعی نگاه بود، جوایز این بخش را به فیلمسازان برنده اهدا کرد.


در همین رابطه:
جوایز نهایی جشنواره فیلم کن

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)