تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

میشل سلیمان رییس‌جمهور لبنان شد

میشل سلیمان فرمانده ارتش لبنان پس از ۱۸ ماه اختلاف میان اعضاء کابینه و حزب‌الله با کسب اکثریت آراء پارلمانی به عنوان دوازدهمین رییس‌جمهور لین کشور انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نبیه بری رییس پارلمان لبنان اعلام کرد که میشل سلیمان با رای ۱۱۸ نفر از مجموع ۱۲۷ نماینده پارلمان لبنان به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور انتخاب شده است.

بنابراین گزارش، مردم لبنان پس از اعلام انتخاب میشل سلیمان، به خیابان‌ها ریختند و با شلیک گلوله و صدای بوق ماشین‌ها شادی خود را نشان دادند.

همه نمایندگان پارلمان لبنان و حدود ۲۰۰ تن از شخصیت‌های سیاسی خارجی از جمله وزرای‌خارجه جمهوری‌اسلامی، سوریه، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، مصر، عربستان و اردن، امیر و نخست وزیر قطر(که میانجی توافقات بدست آمده میان گروه‌های لبنانی بودند)، نخست وزیر ترکیه، و شمار دیگری از مسئولان عربی و غربی در مراسم انتخاب میشل سلیمان حضور داشتند.

میشل سلیمان ۵۹ ساله و جانشین امیل لحود، از مسیحیان مارونی لبنان است که با وجود مناقشات حاکم میان جناح‌های رقیب این کشور توانسته است ارتش را یکپارچه و متحد نگاه دارد.

وی تصدی سمتی را برععده خواهد گرفت که امیل لحود رییس جمهوری پیشین لبنان در ماه نوامبر گذشته پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود آن را بلاتصدی گذاشت.

جناح‌های سیاسی رقیب لبنان، فرمانده ارتش این کشور را شخصیتی نسبتا بی‌طرف می‌دانند که در مواقع بروز بحران سیاسی توانسته است ارتش 56 هزار نفری این کشور را محکم و بدور از این بحران‌ها حفظ کرده و از ورود به اختلافات فرقه‌ای این کشور و نیز ایجاد بن‌بست بر سر ریاست‌جمهوری اجتناب کند.

سلیمان در سال ۱۹۷۰ از دانشکده علوم نظامی فارغ التحصیل شد، دارای مدرک تحصلی علوم سیاسی از دانشگاه لبنان بوده و به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی مسلط است.

به گزارش خبرگزاری‌ها بر اساس توافقات حاصله در نشست اخیر دوحه، انتخاب سلیمان نخستین گام در راستای تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان است که در آن مخالفان (حزب‌الله) از حق وتو برخودار می‌شوند. همچنین قرار است تا قبل از انتخابات پارلمانی سال آینده لبنان، قوانین انتخابات جدیدی تدوین و به اجرا گذاشته شود.

وی پیش از انتخابات گفته بود که مایل است روابط بیروت و دمشق عادی شود و نباید به سوریه اهانت کنیم بلکه باید به عنوان دو کشور مستقل روابطی مساوی داشته باشیم.

سلیمان، بعد از فواد شهاب و امیل لحود سومین فرمانده ارتش لبنان است که به ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب شد.

نظرهای خوانندگان

باتوجه به حمایت میشل سلیمان از لبنان با عزت و مستقل و جوانان مقاومت و آرمان شهدا و لزوم تشکیل دادگاهی جهت اجرای عدالت که در مراسم ریاست جمهوری اعلام کردند برای ایشان از خداوند منان آرزوی توفیق دارم.

-- بدون نام ، May 26, 2008 در ساعت 03:36 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)