تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار نسبت به آغاز رقابت اتمی در خاورمیانه

موسسه بین‌المللی تحقیقات راهبردی لندن اعلام کرد که علاقه فزاینده کشورهای همسایه ایران به انرژی هسته‌ای ممکن است به یک مسابقه تسلیحاتی اتمی در منطقه بی‌ثبات خاورمیانه تبدیل شود.

به گزارش رویترز، این موسسه تحقیقاتی اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران، کشورهای دیگر این منطقه نفت‌خیز را ترغیب کرده ‌است تا درباره دستیابی به فناوری هسته‌ای بررسی کنند. بنابراین باید در این باره اقدامات پیشگیرانه صورت پذیرد.

این موسسه در گزارشی با عنوان «برنامه‌های هسته‌ای خاورمیانه در سایه ایران» نوشته است: «در دوره ۱۱ ماهه بین فوریه ۲۰۰۶ تا ژانویه ۲۰۰۷، حداقل ۱۳ کشور در خاورمیانه، طرح‌های جدید و یا احیا شده‌ای را برای پیگیری یا بررسی انرژی هسته‌ای غیر‌نظامی اعلام کرده‌اند.»

این موسسه اعلام کرد با توجه به فراوان بودن منابع سنتی انرژی در منطقه خاورمیانه و پائین بودن تقاضای انرژی هسته‌ای در این منطقه در گذشته، افزایش علاقه به این نوع انرژی، قابل توجه است.

براساس این گزارش، ایران قصد دارد یک نیروگاه هسته‌ای ساخت روسیه را در بوشهر افتتاح کند و با بهره‌برداری از این نیروگاه، نخستین کشور خاورمیانه خواهد بود که انرژی هسته‌ای در اختیار دارد.

موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در این گزارش به بررسی درباره برنامه هسته‌ای اسرائیل نیز پرداخته است.

این گزارش افزوده است که طرح‌های ایران موجب می‌شود برای این قاعده که خاورمیانه تنها منطقه بدون انرژی هسته‌ای در جهان است یک استثنا پیدا شود و در صورتی که جاه‌طلبی‌های اخیر همسایگان ایران نیز تحقق یابد این استثنا به یک قاعده تبدیل خواهد شد.

این گزارش حاکی است که امارات متحده‌عربی احتمالاً بعد از ایران دومین کشور در منطقه خواهد بود که انرژی هسته‌ای در اختیار خواهد داشت.

این گزارش ادامه داد: «در صورتی که ایران موفق به ساخت سلاح‌های هسته‌ای شود بعید است اسرائیل در چارچوب توافقنامه عاری ساختن خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای از سلاح‌های خود دست بردارد.»


در همین ارتباط:
توافق آمریکا و عربستان برای همکاری هسته‌ای
توافق امارات و بریتانیا برای همکاری هسته‌ای
مذاكرات هسته‌اي، محور سفر مبارك به روسيه

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)