تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پخش فیلمی از «سانسور» میان مسلمانان در کن

يكي از فيلم‌هاي مستند جشنواره كن كه به موضوع آزادي بيان و تلاش برخي فعالان مسلمان براي سانسور كاريكاتورهايی از پيامبر اسلام مي‌پردازد به يكي از جبهه‌هاي اصلي جنگ تمدن‌ها در اين جشنواره تبديل شده است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، موضوع اصلي فيلم مستند «بي‌شعورها خيلي سخت دوستدار چيزي مي‌شوند» ساخته دانيل لكونت جنگ حقوقي است كه سال قبل فيليپ وال سردبير يكي از نشريات فرانسوي به دليل چاپ مجدد كاريكاتورهايی از پيامبر اسلام درگير آن شده بود.

وي بعدا از اتهام اهانت به مسلمانان تبرئه شد. بسياري، اين دادگاه را به عنوان يكي از آز‌مون‌هاي سخت براي بحث آزادي بيان در كشور فرانسه به حساب مي‌آوردند.

در اين فيلم مستند دو ساعته بازي‌گران اصلي دخيل در دادگاه فرصتي مي‌يابند تا با استفاده از طنز، به بيان ديدگاه‌هاي خود بپردازند.

كارگردان اين فيلم در درباره هدف خود از ساخت اين فيلم مي‌گويد كه وي به هيچ وجه قصد بدتر كردن اوضاع را نداشته است.

لكونت در جمع خبرنگاران كن گفت: «اين فيلم به دنبال آرام كردن تنش‌ها است نه تشديد آن‌ها.» وي ادامه داد که اين دادگاه و راي صادر شده آن بسيار تاريخي بودند و توانستند مرز بين امر مذهبي و امر سياسي را از نو تعريف كنند.

به‌گفته وی به دليل حساسيتي كه موضوع داشت اين فيلم در مرحله حمايت‌هاي مالي با مشكلات روبرو شد به‌طوری كه شبكه‌هاي تلويزيوني حاضر به حمايت از آن نشدند.

يكي از صحنه‌هاي حساس فيلم زمانی است كه ريچارد مالكا به عنوان يكي از وكلاي مدافع سردبير نشريه فرانسوي خطاب به شاكيان مسلمان مي‌گويد آيا شما نمي‌خواهيد حقوق برابري با پيروان ساير مذاهب داشته باشيد.

اين وكيل در ادامه به چند كاريكاتور اشاره مي‌كند كه در نوع حملاتشان به مسيحيت، يهوديت و بودايي‌ها بسيار تندتر از كاريكاتورهاي پيامبر اسلام عمل كرده‌اند.

نظرهای خوانندگان

آن صحنه حساس فيلم، ياد آور صحنه زيباي فيلم" گوست داگ" است؛ آن جا كه گنگستري، يك پليس زن رابه قتل مي رساند وهم دسش به او مي گويد : تو يه پليس زنو كشتي ! و او در پاسخ مي گويد :اونا مي خوان برابر باشن ؛ خب بذار باشن.
با اين حال ما بر خلاف آن شاكيان خواهان حقوق برابر هستيم وفكر مي كنيم ما مسلمانان بايد در انديشه مشكلات جهان مسلمانان- و نه جهان اسلام - باشيم.شايد اين گونه بهتر بتوانيم با اين گونه پديده ها مبارزه كنيم.

-- يك كاربر ، May 20, 2008 در ساعت 10:43 AM

آقایککاربر سلام ایکاش شما مسلمانها قبل اینکه مسلمان باشید مثل دیگران یک آدم و یک بشر بودید. همچنانکه مسیحی ها و دیگران هم از دیرزمانی ست که دیگر به عنوان شهروند و آدم به حساب می آیند و نه یک مسیحی و یا یک یهودی و بودایی. البته مذهب هم دارند ولی در زندگی روزانه ی آنها دخالت نمی کند و آنها هم در زندگی دیگرا دخالت نمی کنند. چنانکه اگر بیدین هم باشند همینطور است. خصوصا برای ما ایرانیها که با زور شمشیر و آسیابهای خون ما را مسلمان کردند. البته جای خوشبختی ست که این به قول فلسطینی ها نکبت سی ساله ما دست کم مردم را از اسلام گریزان کرد. و حتا کاریوکاتورهای محمد و صد چندان گزنده تر آن که توسط بچه های کارکاتوریست اکل ها و دانشگاه هنر های زیبا در سراسر ایران و خصوصا تهران به وفور هم روی کاغد و هم روی سایتهای ایرانی بخش و منتشر شد که البته این نشان از آگاهی مردم ایران دارد و بیداریش. شاید اگر این صالحین در ایران بقدرت نرسیده بودند ما به صدها سال وقت داشتیم تا اینهمه از اسلام گریزان شویم و خوشبختانه این رژیم راه چند صدساله را برای مردم ایران سی ساله کرد. شاد باشید.

-- شمع از تهران ، May 20, 2008 در ساعت 10:43 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)